«Tåle eller ikke tåle»
Medietilsynet og Trigger oppfordrer unge til å si ifra
Mange norske ungdommer eksponeres for så mye skadelig og ulovlig innhold at de tror det er noe de bare må tåle. Slik skal det ikke være. Derfor er det temaet for Medietilsynets siste kampanje, «Tåle eller ikke tåle», utviklet i samarbeid med Trigger.
Videoer av slåsskamper i lukkede grupper eller uønskede nakenbilder i innboksen er ikke uvanlig kost for mange unge. Over halvparten (56 prosent) av norske 13-18-åringer har sett skremmende eller voldelige bilder og videoer på nettet, ifølge Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024. Omtrent en tredel av tenåringene har fått tilsendt nakenbilder fra andre.
– Ingen skal måtte tåle å bli utsatt for voldsvideoer, nakenbilder eller annet innhold som kan være skadelig eller ulovlig. Derfor er det viktig at de unge vet hvor grensene går, og hvordan de kan si ifra dersom de eksponeres for innhold som er uakseptabelt, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
Første steg er å si ifra
Samtidig viser Medietilsynets undersøkelser at mange unge vegrer seg for å rapportere innhold på sosiale medier som kan være ulovlig. Noen tviler på om det faktisk hjelper, mens andre frykter negative konsekvenser, enten fra venner eller foreldre. For å endre disse oppfatningene har kampanjen også hatt som mål å informere foreldre om hvilken rolle de kan spille.
– Vi anbefaler åpenhet og god dialog, framfor kontroll og straff. Det er viktig å skape trygghet, slik at barna tør å si ifra hvis de opplever noe ubehagelig eller gjør noe dumt på nett, uten frykt for å miste tilgang til sosiale medier eller mobilen, sier Velsand.

Med «Tåle eller ikke tåle» har Trigger bidratt til en kampanje som skal forsikre ungdom om at det faktisk nytter å si ifra, blant annet gjennom en kampanjefilm der unge profiler deler sine refleksjoner rundt reelle hendelser som ungdom selv har delt på Ung.no. Her medvirker skuespiller og artist Malik Edo, influencer Betina Claesson og influencer Sahal “Dripstad” Arrale, sammen med politiets nettpatrulje, som gir gode råd om hvordan man kan håndtere skadelig innhold på nett.
Som en del av kampanjen har Medietilsynet og Trigger også utviklet en ny rapporteringsguide som gjør det lettere for unge å vite akkurat hvordan de skal gå frem for å rapportere om skadelig innhold til plattformene (TikTok, Snapchat og Discord) eller politiet.
– Sammen med Medietilsynet ville vi lage en kampanje som faktisk treffer ungdom der de er, uten å løfte pekefingeren. Ved å bruke profiler de følger og situasjoner de kjenner seg igjen i, har vi prøvd å gjøre det litt lettere å skjønne når noe ikke er greit, og hva de kan gjøre med det. Det gjør det ekstra meningsfullt for oss å bidra, sier Markus Eckbo Endresen, konsulent i Trigger.


Kampanjen ble lansert i forbindelse med den internasjonale dagen for et tryggere internett (Safer Internet Day), som ble markert i en rekke land den 11. februar, også på Bjørnsletta skole i bydel Ullern i Oslo. Der møtte pressen Medietilsynet, politiets nettpatrulje og profiler fra kampanjefilmen, sammen med de som står midt i utfordringen – ungdommene selv.
Fra scrolling til handling
Selv om unge tilbringer mye tid på nett og sosiale medier, er det ikke alltid lett å fange oppmerksomheten deres. Likevel har kampanjen for Medietilsynet vist at det er mulig å nå dem med en tematikk og et format som engasjerer – akkurat der de befinner seg mest digitalt.
Kampanjeinnholdet har fått over fire millioner visninger. Snapchat har vært den viktigste kanalen for å nå hovedmålgruppen, og mange unge har besøkt UNG.no for å lære mer om hvordan de kan forholde seg til skadelig og ulovlig innhold. Samtidig har foreldre fått med seg budskapet i kanalene de bruker mest, som Instagram og Facebook, for å styrke samtalen om nettinnhold også på hjemmebane.
Når unge både legger merke til budskapet og tar steget videre for å lære mer, vet vi at vi er på riktig vei. Nå gjelder det at de også fortsetter å si ifra om uakseptabelt innhold.