Rare lyder fra bilen

Mekonomens mekanikere tolker bil i ny kampanjesatsing

04.10.2024

Å forklare hva som er galt med bilen kan være utfordrende, spesielt når ordene ikke strekker til. Mange gruer seg til å besøke verkstedet og føler ofte på en mistillit, fordi de ikke har kunnskapen til å vite hva summen kommer på – akkurat som med tannlegebesøk.

Mekonomen, kjent for sitt fengende slagord, ønsket nå å fornye seg gjennom en stor kampanje i samarbeid med Trigger, som er den første kampanjen på årevis.

Målet? Å vinne tilbake kundenes tillit og gjøre det enkelt å dra på service med bilen.

– Mekonomen er uten tvil en av de største og mest anerkjente verkstedkjedene i Norge, med nesten 300 verksteder landet rundt. Men kjennskap alene er ikke nok – vi har et ansvar for å styrke tilliten til en bransje som ofte sliter med nettopp dette. Ved å fokusere på noe mange bileiere kan relatere til, som rare og støyende lyder fra bilen, har vi truffet en nerve. Det er heller ingen hemmelighet at det sjelden er gøy å bruke penger på verkstedtjenester, noe som gjør terskelen enda høyere for å faktisk ta turen til verkstedet, sier Jan Erik Pedersen i Mekonomen.

«Diagnostisering» av biler

Siden samarbeidet mellom Mekonomen og Trigger ble kjent i februar, har det vært iherdig jobbing med høstens kampanje, som viser hvordan Mekonomen-mekanikere kan «diagnostisere» biler bare ved å lytte til lydene de lager.

Gjennom innsiktsarbeid og ekte kundebeskrivelser, kom det tydelig frem at mange føler seg misforstått når de prøvde å forklare problemer med bilen sin til en mekaniker. Og med dette som bakteppe, ble Mekonomens mekanikere utfordret til å stille en «diagnose» av bilen kun basert på lydene de hørte – med imponerende resultater.

Kreatørene i Trigger har hatt en spennende utfordring. Resultatet ble et digitalt filmunivers der mekanikerne på kreativt vis tolket og demonstrerte billyder.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

– Det viste seg at det ikke bare var oss kreatører som ikke snakket bilspråk; dette er faktisk en ganske vanlig språkbarriere mange opplever i møte med bilmekanikere. Vi fant ut at de fleste tyr til lydbeskrivelser som «klunk-klunk» og «skrap skrap» når man ikke helt vet hvordan man skal forklare problemet. Samtidig som vi elsket sjarmen i dette språkuniverset, både i annonsering og radio, ville vi også gi oppmerksomhet til de menneskene som kan faget og bevise at det er noen som faktisk snakker flytende bil - nemlig bilmekanikere. Vi håper folk føler seg tryggere og mer forstått i sitt neste møte med bilmekanikere, sier kreatørene bak kampanjen, Hanna Sætre og Fredrik Juul.

– Sammen med Trigger har vi utviklet en kampanje som illustrerer hvordan våre mekanikere forstår bilens «språk» – selv når kundene ikke gjør det. Mekonomen er tross alt kjent for å gjøre billivet enklere. Men hvordan vi faktisk gjør det har ikke blitt tydelig formidlet før denne kampanjen, fortsetter Jan Erik.

Kampanjen rulles i disse dager ut på radio og digitale kanaler som Snapchat, TikTok, YouTube og Meta.