Gi vinteren en stemme
Trigger og Polestar teamer opp med frikjører Nikolai Schirmer
Ifølge FN har verden mistet én måned med vinter siden 1960-tallet. I en ny kampanje fra Polestar, i samarbeid med Trigger, oppfordrer filmskaper og frikjører Nikolai Schirmer til å gi vinteren en stemme ved å ta bærekraftige grep på veien mot fjelltoppene.
– Dette er en lidenskap vi i Polestar deler med Nikolai, der vi hele tiden jobber for å maksimere kjøreopplevelsen samtidig som vi reduserer utslippet. Når Nikolai drømmer om å invitere til sesongåpningen 2030, ser vi mot samme år for å produsere en helt klimanøytral bil, sier Joakim Lien, markedsdirektør i Polestar Norge.
Som filmskapende frikjører med mange reisedøgn, innså Nikolai Schirmer at han måtte ta grep.
– Jeg har klart å kutte tre fjerdedeler av utslippene mine. Det har jeg fått til ved å sette søkelys på hvor jeg kan kjøre ski uten store utslipp, og ved å se på hvordan man kommer seg dit på en mest mulig bærekraftig måte, sier Schirmer, som de siste årene har kjørt en Polestar 2 for å oppleve fjellet, enten det er i Norge eller alpene.
Det er Trigger som står bak idé og manus til kampanjen «Gi vinteren en stemme».
– Enten man liker den eller ei, så er vinteren en del av folkesjela. Med den dystre FN-rapporten som bakteppe, ville vi snu retorikken, minne om alle gode grep som kan tas for å beskytte skisesongen og med det gi vinteren en stemme, sier Markus Eckbo Endresen i Trigger.
Kampanjen har også som mål å samle støtte til den internasjonale klima- og miljøorganisasjonen Protect Our Winters som Schirmer er en del av. Organisasjonen jobber for systemiske endringer for å begrense klimaendringene.