Dale of Norway x SKAAR

Henter tilbake ikonisk OL-genser med ny versjon av «Se ilden lyse»

19.10.2023

OL-genseren fra 1994 har gått inn i historien som et designikon. Lenge har man måttet tråle vintagebutikker eller ta strikkepinnene fatt for å kunne sikre seg et eksemplar. Nå er genseren tilbake, og i en ny kampanje hylles den sammen med en annen klassiker fra OL på Lillehammer.

– I et samarbeid med den norske låtskriveren og artisten SKAAR, har vi gått sammen om en felles hyllest. Til den nye utgaven av 1994-genseren, har SKAAR laget en helt ny versjon av den ikoniske OL-låten «Se ilden lyse», forteller Christine Madsen, markedsdirektør i Dale of Norway.

Det er Trigger som står bak idéen om å feire tilbakekomsten til den populære OL-genseren med den folkekjære låten.

– Vi er stolte over hva vi har fått til i dette prosjektet med SKAAR og Trigger. Det er et sånt prosjekt som krever en god porsjon mot hos alle parter – mot til å foreslå ideen, mot til å gå med på ideen og mot til å stå sammen gjennom hele prosjektet. Noen ganger stemmer alt og timingen er perfekt, da må man tørre å satse. Trigger har vist hele veien et utrolig engasjement for Dale of Norway og prosjektet, og har demonstrert at de evner å skape og gjennomføre kampanjer som virkelig står ut og treffer, sier Christine Madsen, markedsdirektør i Dale of Norway.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Forener folkekjær arv med dagens populærkultur

Kampanjevideoen er en musikkvideo av SKAAR, akkompagnert av en sjelden nyinnspilling av ‘Se ilden lyse’. Det er film- og innholdsprodusent Matias Fosso og kreatør Fredrik Juul som står bak selve idéen og filmproduksjonen. Juul forteller at det har vært et utrolig givende prosjekt å jobbe med.

– For å relansere genseren ønsket vi å gi den yngre generasjonen, som gjerne ikke var født under OL i 1994, en ny referanse til den ikoniske genseren. OL satte varige spor i den norske folkesjela, og det samme gjorde både genseren og sangen. Idéen var å forene den folkekjære arven med dagens populærkultur, og en nyinnspillg av selveste ‘Se ilden lyse’ kom raskt på blokka og Hilde Skaar ble et naturlig valg, forteller Juul.

Hele produksjonen har blitt gjennomført in-house hos Trigger, med kortreist filming i naboskogen til kundeansvarlig og konsulent i Trigger, Tone Helene Angsund. Hun mener samarbeidet og tilliten fra Dale of Norway har vært uvurderlig.

– Det var en vågal idé å gå for, med mange brikker som skulle falle på plass, men den var klokkeklar. Det er litt av en tillit Dale of Norway har vist oss, ved å tørre å tro på det umulige. Alt vi gjør handler om å lage noe som folk faktisk bryr seg om, og det var en drøm som gikk i oppfyllelse å kunne kombinere to folkekjære skatter i denne relanseringen, sier Angsund.