Kari Traa vil ha mer åpenhet om bærekraft
– Vi kan ikke sitte på hver vår tue om vi skal få til et grønt skifte
I stedet for å skryte av sin nye bærekraftkolleksjon, Wastelayer, bestemte Kari Traa seg for å være dønn ærlige om hvor vanskelig det egentlig er å få til grønn omstilling. Det ga resultater.
- Vi la alle kortene på bordet og fikk en overveldende respons fra både forbrukere og konkurrenter. Det er tydelig at vi traff en nerve, forteller brand director for Kari Traa, Karl Henrik Felde.
Sportsmerket, som eies av Active Brands, hadde i utgangspunktet tenkt til å lage en kampanje om hvordan den nye og innovative kolleksjonen, som består av resirkulert materiale og avkapp fra tidligere produksjon, ble laget. Men etter å ha diskutert konseptet med Trigger ble løsningen en helt annen.
- Trigger utfordret oss skikkelig
- Trigger utfordret oss skikkelig, og vi innså at vi ikke kunne slå oss til ro med å «bare» ha laget Kari Traas til nå mest bærekraftig produkter. Som bransje kan vi ikke sitte på hver vår tue om vi skal få til et grønt skifte. Vi blir nødt til å ta tak i de store, strukturelle hindringene, og finne varige løsninger på tvers av merkevarene, forteller Felde.
Med Kari Traa selv i spissen ba de derfor konkurrentene om å dele sine bærekrafts-hemmeligheter, i en film laget av One Big Happy Family.
Samlet konkurrentene til fellesmøte
Et par dager etter publisering hadde Kari Traa fått over 600 kommentarer fra engasjerte forbrukere på sosiale medier, og både innspill og spørsmål rant inn til nettsiden for initiativet. Flere konkurrenter, deriblant Devold, Bergans, Swix, Ulvang og Helly Hansen, applauderte initiativet og tok kontakt for å samarbeide tettere om å finne gode løsninger.
16. februar inviterte Kari Traa derfor de interesserte aktørene til et digitalt møte for å diskutere veien videre. Over 30 deltakere, fra blant andre Stormberg, Pierre Robert, Devold, We Are Fit, Bergans, Dale of Norway, Helly Hansen, Snow Roller, Swix, Ulvang og Woolland, var med i møtet i tillegg til Active Brands egne merker.
- Motebransjen har etablert gode samarbeidsmodeller for bærekraft, men dette var første gang sportsbransjen samles på denne måten og diskuterer sine spesifikke utfordringer. Det er i seg selv en seier, og vi har bare så vidt begynt. Dette er starten på noe større, sier Felde. Leder av Fremtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, holdt et innlegg om status for tekstilbransjen i dag og ordstyrer var Linda Refvik, CEO i næringsklyngen NF&TA.
Nå vil Kari Traa gå gjennom alle innspillene de har fått, og legge en plan for hvordan engasjementet skal tas videre.
- Tøft gjort av Kari Traa
Kreativ leder i Trigger, Magdalena Kamøy, er imponert over Kari Traas stå-på-vilje.
- Det er tøft gjort av Kari Traa å være så ærlige som de er og desto gøyere å se hvilke resultater det gir. Kari Traa har alltid turt å ta steget frem, og det er veldig inspirerende å jobbe med en merkevare som pusher hele bransjen videre. Nå gleder vi oss bare til fortsettelsen, sier hun.