The New Beginning

Kvinner over 50 er blant de som oftest reiser på storbyferie. De har penger å bruke og mer tid til overs enn mange yngre kvinner. Visit Norway så en mulighet til å gjøre noe svært få annonsører gjør – skape kommunikasjon som tar kvinner i overgangsalderen på alvor, uten å spille på klisjeer og stereotypier.

Ved å fremstille dem på en autentisk og positiv måte, har kampanjen truffet seerne, skapt stort engasjement og satt en benchmark for markedsføring mot denne ofte oversette gruppen.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Bakgrunn

Utover fra antirynkekremer og helseprodukter, er det svært lite markedsføring rettet mot kvinner over 50 år. Faktisk viser undersøkelser utført i Storbritannia at kvinner over 50 kontrollerer over 47 prosent av landets formue, men de er representert i mindre enn 12 prosent av markedsføringen. I tillegg viser en studie fra mediebyrået UM at nesten halvparten i denne aldersgruppen opplever reklame rettet mot dem som nedlatende og medvirkende til å forsterke negative stereotypier.

Løsning

Visit Norway inviterte en gruppe kvinner i en bestemt fase av livet: overgangsalderen. Vi lot dem nyte en storbyferie og reflektere over livet de lever. Det ble tydelig at de alle hadde en positiv holdning til aldring. De satte pris på sin økende selvtillit og det å ha fritid til rådighet. Dette inspirerte oss til å lage en kampanje med et helt nytt perspektiv på overgangsalderen.

Med en litt annerledes reisedokumentar ville vi omdefinere overgangsalderen som en ny begynnelse, og inspirere kvinner over 50 til å utforske sin nyvunne frihet og mulighetene de har i livet. Kampanjen bestod av videoinnhold i ulike lengder og artikler på Visit Norway som delte storbyferietips for middelaldrende kvinner som ønsker å ha det gøy.

Resultater

The New Beginning ble et casestudie i effektiv og inkluderende markedsføring mot denne målgruppen.

  • 12,5 millioner visninger av filmen.
  • TrueView-rate 28 % over Googles benchmark.
  • Klikkfrekvens 370 % over Metas benchmark i Storbritannia.

Resultatene tyder på at vi lykkes i å utfordre stereotypier om kvinner over 50 og endre fortellingen rundt overgangsalderen. Og ikke minst førte kampanjen til en økning i interessen for Norge som reisemål i denne demografien.

Foto: Matias Fosso
Regi og foto: Aparent