Space race
Norge vinner romkappløpet
Milliardærer gjør krav på verdensrommet, men i Norge har vi nok plass til alle! For å bevise poenget vårt ble vi med i romkappløpet mot Bezos og Branson og sendte vår helt egen turist til Norwegian space en hel dag før Branson skjøt opp sin rakett. Slik slo vi milliardærene og vant hjertene til alle jordbundne reisende.
Oppgaven og innsikten
2021 - året romturisme gikk fra å være en futuristisk drøm til å bli virkelighet. Vel, hvis du er en milliardær, da. Heldigvis har Norge god plass - hele 66 000 kvadratmeter per innbygger - og plassen kan nytes av alle som ønsker å besøke oss. Ved å bruke aktualiteten til romkappløp ville vi lede folk og medias oppmerksomhet til Norge, og vise verden at grensene våre er åpne for sommerturister.
Oppgaven vår var å tiltrekke turister til Norge sommeren 2021, skape oppmerksomhet om at grensene våre er åpne for besøkende, og forsterke en av Norges merkevareposisjoner som et land med god plass til alle.
Milliardærenes romkappløp nådde et klimaks da Richard Branson kunngjorde at han ville slå Jeff Bezos til verdensrommet med bare 11 dager. Ettersom de er kjent for å sende turister til steder med mye space her på vår planet, bestemte Visit Norway seg for å stjele noe av romrakettens rampelys og samtidig slå både Bezos og Branson.
Løsningen
Først kunngjorde vi at Norge deltok i romkappløpet og annonserte vår egen lanseringsdato én dag før Branson. Vi publiserte en rekke kontekstuelle annonser som slo fast at Norge ville slå milliardærene til verdensrommet, plassert ved siden av nyhetsartikler som refererte til romkappløpet. Deretter rekrutterte vi vår “astronaut” fra Danmark og sendte ham på et helt spesielt oppdrag til norsk space - her på planeten jorden. Reisen hans kostet ikke mer enn 35 dollar, i motsetning til Bezos rombillett på 28 millioner dollar. På den måten fremhevet vi at norsk space er åpen og tilgjengelig for alle. Reisen ble publisert som en film som spøkte med milliardærene og viste frem skjønnheten i space her på jorden. I tillegg laget vi flere kortfilmer som skildrer norsk space til forskjellige interessegrupper innad i målgruppene våre.
Resultatene
Stuntet vårt skapte mye oppmerksomhet, og fikk nesten 5,5 millioner visninger på Facebook totalt. Det var den perfekte oppfølgingen av kampanjen vår fra 2020, da vi først brukte Norges space og ren luft for å kommunisere at Norge er en trygg reisedestinasjon under pandemien.