Join the change

Join the change

Slik skapte vi verdens første friidrettsstevne under pandemien sammen med Fortum og Bislett Games.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Utfordring

Når verdens friidrettsstjerner står på startstreken i Bislett Games hver sommer, er det et av Norges mest tradisjonsrike idrettsarrangement som gjennomføres. Men denne sesongen, da hele verden befant seg i en unntakstilstand, var det tilsynelatende umulig å gjennomføre stevnet.

Fortum gikk inn som sponsor av Bislett Games i 2020, bare få måneder før koronaen inntraff. Like etter kom forbudet mot å avholde store arrangementer. Det førte til at mange vanskelige vurderinger måtte tas på kort tid. Skulle Fortum trekke sponsormidlene til et arrangement som ikke vil bli noe av? Skulle Bislett Games avvikle stevnet selv med smittevernsreglene i stadig endring? Også for Trigger var situasjonen kritisk. Omtrent halvparten av alle våre oppdrag ble stoppet over natten. Noe måtte gjøres.

Join the change for a cleaner world

Fortums merkevareplattform er Join the change for a cleaner world. Dette var utgangspunktet vårt da vi aktiverte sponsoratet til Øyafestivalen året før, og vi visste med det at Fortum ønsket å være en reell samarbeidspartner for endring, og ikke bare en logosponsor. Her så vi en mulighet: Kunne den uheldige situasjonen med Covid-19, også være den perfekte anledning til å tenke nytt om hvordan et bærekraftig idrettsarrangement skal avholdes?

Løsning

Løsningen ble ”Impossible Games”. Et idrettsarrangement uten fysiske tilskuere og der alle smittevernsregler ble overholdt. Vi eksperimenterte med nye, bærekraftige løsninger som kanskje vil sette sitt preg på fremtidens idrettsarrangementer. Blant annet med teknologiske løsninger som gjør at idrettsutøvere kan konkurrere mot hverandre i sanntid fra ulike land, og dermed fjerne det største klimaavtrykket fra arrangementet.

Impossible Games ble en sensasjon. Hyllet av medier og fans over hele verden, og satte en ny standard for hvordan idrettsarrangment kan avholdes i krisetid. Bislett Games fikk beholde alle sine sponsorer, og arrangementet ble det mest sette innholdet på TV den dagen. I etterkant kalte Erna Solberg Bislett-general Steinar Hoen for den mest nytenkende og visjonære idrettsentrepenøren i Norge.