Hjernen på spill
Hva skjer egentlig i hjernen når vi spiller?
Det er en kjent sak at spillavhengighet har blitt et samfunnsproblem, men det er ikke like godt kjent hvilke mekanismer i hjernen som gjør at vi fortsetter å spille når vi egentlig burde sluttet. Dette utforsket vi nærmere med Rune Mentzoni nettopp for å gi alle en liten aha-opplevelse på hva det er i hjernen vår som utnyttes av spillselskapene.
Forskere kjenner godt til mye av det som skjer i hodene våre i denne sammenheng, men den samme innsikten sitter også de internasjonale spillselskapene på. Lotteritilsynet ønsket å lage en kampanje for å fortelle nordmenn hvordan og hvorfor hjernene våre blir hekta på spill, og hvordan spillselskapene utnytter det som skjer. Med på laget fikk vi Fluks, som er et Motion Design Studio i Oslo for å lage en populærvitenskapelig animasjonsfilm.
Spillselskapene får folk til å spille og gamble mer ved å trigge helt spesifikke deler av hjernene våre. Forenklet kan man si at spillselskapene ofte vet mer om hjernen din enn det du gjør selv. Det forklarer også mye om hvorfor det er viktig å regulere spillselskapene, og med denne filmen fikk vi ut det budskapet på en god måte. Kampanjen er et tiltak i Regjeringens handlingsplan mot spilleproblemer.
I innsiktsarbeidet til kampanjen så vi hvor enkelt det er å utnytte de som er disponert for spillavhengighet, og det gjorde inntrykk. Å vise frem at det ikke bare er å be folk om «å skjerpe seg» når man spiller for mye, men om at noen av oss er genetisk disponert for spillavhengighet er et viktig arbeid.
Filmen har blitt brukt i mye av arbeidet Lotteritilsynet bedriver både i egne medier, men også redaksjonelt for å forklare hvordan hjernen påvirkes.