Enter The Northern Calm
Det er ikke bare været folk er opptatt av når de skal planlegge ferie. Ifølge WHO er støy det nest største miljøproblemet etter luftforurensning. Og med et økende fokus på god fysisk og mental helse, er det stadig flere som ønsker å rømme fra mas og uro når de skal på ferie. Derfor gjorde Havila Kystruten det like enkelt å følge med på støy som å følge med på været, ved å lansere verdens første Noise Forecast.

Bakgrunn
Havila Kystruten er en relativt ny aktør innen norsk kystturisme, som utfordrer den velkjente Hurtigruten med både teknologi, komfort og kommunikasjon. Deres moderne batterihybridskip gir reisende en renere og mer stillegående opplevelse. Men å bryte gjennom internasjonalt i en bransje dominert av et etablert merkenavn var ingen enkel oppgave. Kommunikasjonen rundt norsk kystturisme er en «sea of same». Den viser fjell og fjorder, aktiviteter som gir adrenalinkick, nye opplevelser, natur og naturfenomen.
I vårt innsiktsarbeid fant vi ut at de rene norske opplevelsene kanskje var uttrykk for noe annet. Reiselivsundersøkeler viste også at den største motivasjonen for å besøke Norge var stillhet og ro.
I en tid hvor støyforurensning utgjør den nest største miljøhelserisikoen globalt, var det en unik mulighet for Havila Kystruten til å, i tillegg til bærekraftig turisme, rette søkelys på god helse, mindfullness og velvære.
Med dette bakteppet satte Havila Kystruten norsk kystturisme i en ny og større sammenheng om urban støy og hvordan deres reiser kunne tilby en konkret løsning; "The Northern Calm." Denne posisjoneringen appellerte til en trend som allerede var i vekst: "Calmcation," der reisende søker ro og fornyelse.
Løsning
Kampanjen «Enter the Northern Calm» ble bygget rundt verdens første støyvarsel, en tjeneste som målte desibelnivåene langs den norske kysten og sammenlignet dem med verdenskjente turistmål som New York og London. Støymålerne langs kysten formidlet data i sanntid, noe som gjorde at dette ikke bare ble en kampanje, men en ekte tjeneste. Støyvarselet ble presentert i kjent værmeldingsstil, og i en lanseringsfilm og verdens første «Noise Forecast» gjorde den norske værprofilen Elin Tvedt comeback som støymelder.
For å gi publikum en smakebit av «The Northern Calm» gjorde vi beroligende liveopptak av aktiviteter langs kystveien, designet for å invitere lytterne til å oppleve den norske roen. Disse ble gjort tilgjengelig på Spotify, delt som innhold på sosiale medier og inkludert som en hørbar goodiebag for Havila Kystrutens passasjerer.
Ved å koble det tekniske med det menneskelige, ble kampanjen levende gjennom flere digitale kanaler som YouTube, Meta, Spotify og Connected TV, i tillegg til mange medieoppslag. Geotargeting og interessebasert segmentering sikret at budskapet nådde et bredt internasjonalt publikum. Kombinasjonen av ekte støymålere og en emosjonell fortelling brøt «the sea of same» i norsk kystturisme og forsterket Havila Kystruten som et bærekraftig og innovativt reisealternativ, mens det skapte en direkte kontrast mellom urbant kaos og kystens harmoni.
Resultat
Kampanjen oppnådde svært gode resultater med over 22,3 millioner unike brukere nådd i USA og 14,2 millioner i Storbritannia, totalt 89 millioner visninger. BBC Travel anerkjente "calmcation"-trenden som en av de ledende reisebevegelsene for 2025, og kampanjen fikk plass på listen. Dekning i medier som Bloomberg, Boston Globe og NRK bidro til å forsterke Havila Kystrutens posisjon som en pioner innen rolig og bærekraftig turisme.
Ved å kombinere innovative digitale løsninger med en større samtale om jakten på god helse og støyforurensning, har Havila Kystruten etablert seg som det ultimate valget for reisende som ønsker å unnslippe hverdagens kaos og finne tilbake til roen.