Trigger tar med to gull hjem fra London
Dobbel Sabre-seier
Under Sabre Awards i London hentet Trigger hjem to gull i kategoriene Real Estate & Construction og Educational and Cultural Institutions.
«30 under 30» for Glava, Gyproc og Weber og «Smak deg frem» for NHO Reiseliv viser hvordan god kommunikasjon kan bygge stolthet, skape synlighet og sette viktige tema på agendaen.
Gull til yrkesfag
Med et varslet underskudd på 90 000 fagarbeidere, tok Glava, Gyproc og Weber initiativ og lanserte «30 under 30», en kampanje for å hedre unge håndverkstalenter, utfordre etablerte oppfatninger og skape nye forbilder.


Markedsdirektøren i Glava, Markus Svenberg, gleder seg over gullet i Sabre Awards, men understreker samtidig at det er samfunnsansvaret bak kampanjen han er aller mest stolt av.
– Jeg har alltid sagt at vi ikke lager reklame for å vinne priser. Vi lager reklame og kommunikasjon for å skape både forretningsverdi og samfunnsverdi. Med «30 under 30» er det nettopp samfunnsansvaret som betyr mest, og som jeg virkelig føler at vi har lykkes med, sier Svenberg.
Seiersverdig interessevekker
Med «Smak deg frem» utviklet Trigger og NHO Reiseliv, i samarbeid med blant annet NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), en kampanje som skal hjelpe til med å dekke det store behovet for faglærte medarbeidere i reiselivet. Kampanjen gir et levende og ærlig bilde av hverdagen til de som velger restaurant- og matfag.
Trine Knudsen-Dabbadie, digitalsjef i NHO Reiseliv og kampanjeansvarlig for «Smak deg frem», var også til stede under prisutdelingen. I likhet med Svenberg trekker hun frem kampanjens effekt som det aller viktigste.
– Det er selvsagt veldig stas å få anerkjennelse for arbeidet vi har lagt ned i kampanjen. Men det jeg er aller mest stolt av, er at den faktisk bidrar til å gjøre en forskjell. Vi har klart å vekke interesse for restaurant- og matfag blant flere unge, og vist frem alle mulighetene og dørene som åpner seg, sier Knudsen-Dabbadie.


Hyller både egne og andres prestasjoner
Sabre Awards, arrangert av Holmes Group, hedrer hvert år de beste PR- og kommunikasjonskampanjene i Europa. Over 2000 bidrag ble sendt inn til årets konkurranse, og blant de 400 som nådde finalen, hadde Trigger hele sju nominasjoner. Juryen består av profiler fra bransjen i hele Europa, deriblant Triggers egen Magdalena Kamøy.
– Å vinne to gull i Europas kanskje tøffeste PR-konkurranse føles helt fantastisk. Vi legger mye arbeid i kampanjene våre, og når de i tillegg betyr noe for samfunnet, smaker det ekstra godt, sier Bente Kvam-Kristoffersen.
Hun benytter også anledningen til å løfte blikket og sende en anerkjennelse til resten av bransjen. For selv om konkurranseinstinktet er sterkt, er det også plass til å heie på andre som brenner for god og samfunnsnyttig kommunikasjon.
– Gratulerer til alle de andre norske byråene som gjorde det sterkt i konkurransen. Det er virkelig inspirerende å se så mange sterke og engasjerende kampanjer fra bransjen vår, avslutter hun.