Triggers kreative leder i årets Sabre-jury

Bli med bak kulissene

19.03.2025

Prisutdelingssesongen er i gang, og en rekke konkurranser skal løfte frem årets mest interessante kommunikasjonsjobber. En av dem er Sabre Awards, hvor Triggers kreative leder, Magdalena Kamøy, har vært jurymedlem.

Sabre Awards har i en årrekke samlet PR- og kommunikasjonsbransjen for å løfte fram bidrag fra hele verden. Konkurransen dekker et bredt spekter av kategorier, fra strategisk merkevarebygging til kreative PR-ideer.

I takt med at PR-faget har utviklet seg, har også Sabre Awards endret seg. Konkurransen har gått fra å speile bransjestandarder til å fange opp nye trender og måter å jobbe på. Hva som kjennetegner en sterk PR-jobb i dag, ser annerledes ut enn for bare noen år siden, noe som merkes både i de innsendte bidragene og hvordan de vurderes.

En bransje i utvikling

Som jurymedlem har Magdalena fått et innblikk bak kulissene i en konkurranse hun lenge har fulgt med på. Med bakgrunn som reklamekreatør har hun sett hvordan PR-faget har utviklet seg, og da hun startet i Trigger, hadde ikke bransjen den samme kreative anerkjennelsen som i dag. Det har den i større grad nå.

– Sabre speiler utviklingen bransjen har gjennomgått. Tidligere var det få PR-byråer som jobbet konseptuelt, det handlet mest om å kjenne journalister og å få budskapet ut. Det har endret seg over tid. For meg er det spesielt gøy å se hvordan metoden vi jobber etter, med PR-idéen i sentrum, vinner terreng. Det som før ble sett på som et sideprodukt, er nå anerkjent av stadig flere kunder, sier hun.

Har pekt ut de beste jobbene

Magdalena har lang erfaring som jurymedlem i reklamekonkurranser, men dette er første gang hun vurderer rene PR-jobber. Etter å ha gått gjennom et bredt spekter av bidrag, har hun sett både likheter og forskjeller mellom de to fagfeltene.

– Det legges stor vekt på den kreative ideen og energien den skaper, samtidig som det var mindre fokus på rene tall enn jeg hadde forventet. I stedet var det avgjørende at juryen intuitivt kunne kjenne at idéen hadde gjennomslagskraft.

I år har to norske jurymedlemmer vært med i den globale Sabre-konkurransen, og Magdalena har en formening om hvorfor akkurat hun ble invitert til å delta denne gangen.

– Jeg tror det handler om den kreative bakgrunnen og erfaringen min. I tillegg har Trigger markert seg stort i denne konkurransen over flere år, så det var på tide at vi også fikk en av våre inn i juryen, sier hun med et glimt i øyet.

Bli en vinner

Etter mange år i bransjen og med utallige prisvinnende prosjekter bak seg, har Magdalena et skarpt blikk for hva som får en kampanje til å skille seg ut.

– En god PR-kampanje handler om en sterk, kreativ idé med potensial til å utløse engasjement. Det må være noe som knagger på det som skjer i samfunnet, ikke en konstruert idé som lever i sitt eget univers. Kreatørene i Trigger har som oppgave å komme på ideer som tikker av på nyhetskriteriene. Gjør ikke ideen det, er den ikke bra nok. Da begynner vi fra scratch igjen.

Oppfyller du disse kravene, er du godt på vei. Men i et hav av sterke idéer må du også klare å skille deg ut. Etter å ha juryert Sabre Awards, sitter Magdalena igjen med tre nøkkeltips for å lykkes:

  • En solid og gjennomarbeidet casefilm er viktigst av alt
  • Gi ideen en minneverdig tittel som fester seg. Etter en lang dag med juryering er det disse man husker.
  • Lever en tydelig presentasjon av resultater – både tall og innvirkning

Tigger shortlistet med sju jobber

I år har over 2 000 kampanjer blitt vurdert, og mer enn 400 har gått videre til finalerunden. Blant dem er Trigger representert med sju ulike jobber i seks forskjellige kategorier. Hvilke som går av med seieren avsløres den 2. april i London.

Nordisk kategori
Enter the Northern Calm – Havila Kystruten


ESG (Miljø, samfunn og selskapsstyring)

Det gule skiftet – Saint-Gobain Norge / Glava


Mote og skjønnhet

Se ilden lyse – Dale of Norway


Eiendom og bygg

30 under 30 – Saint-Gobain Norge, Glava, Gyproc, Weber

Ta jobben min – AF Gruppen


Helse og forbrukerprodukter

Sekunder etter orgasme – Orkla / Dr. Greve


Utdannings- og kulturinstitusjoner

Smak deg frem – NHO Reiseliv