Plattfot sparker fra seg i isdisken

Diplom-Is og Trigger med gladnyhet for fotelskere

19.02.2025

Den ikoniske isen, som er et sterkt barndomsminne for mange på 90-tallet, er endelig tilbake i isdisken! Denne gangen feirer vi ikke bare comebacket – vi hyller også fotentusiaster som aldri før. Diplom-Is ønsket at Plattfot skulle gjøre et comeback, som både skapte entusiasme og vekket gode minner. Med en leken og engasjerende relansering har Trigger sørget for at isen får oppmerksomheten den fortjener.

For de som ikke husker Plattfot, er dette en is helt utenom det vanlige – formet som en fot, med sjokoladedyppede tær. Isen var en ekte snakkis på 90-tallet, og nå er den tilbake! Og hva passer vel bedre enn en lanseringskampanje like sær som isen selv?

– Det er ingen tvil om at Plattfot har vært savnet. I fjor var isen den mest etterspurte av alle, og tilbakemeldinger fra kundene og det engasjementet vi har sett på sosiale medier har vært overveldende. Vi kan nok allerede slå fast at Plattfot setter sine spor blant iselskere over hele landet, sier Ingrid Vestnes Arntsen, Merkevaresjef i Diplom-Is.

En kjærlighetserklæring til føtter

For å skape nysgjerrighet og engasjement rundt Plattfots comeback, ble kampanjen delt inn i flere faser. Målet er at folk skal snakke – og hva er vel bedre enn en leken teaser? Gjennom kreative tekstannonser slapp Diplom-Is små hint om isens tilbakekomst, og selvfølgelig måtte det spilles på fotbegeistring. Resultatet? En jungeltelegraf av nysgjerrige is- og fotentusiaster!

Deretter gjorde Plattfot sitt offisielle comeback 13. februar – denne gangen med fullt visuelt fokus. Den ikoniske fotformen og de sjokoladedyppede tærne prydet annonseflater overalt, klar for å gjenerobre sin plass i isdisken. Med dette fikk fotentusiasmen en ny, leken og folkelig vri!

– Det er ingen hemmelighet at det finnes en stor gruppe mennesker i Norge som har en ekstra sans for føtter. Dette ville vi bruke til vår fordel for å skape en humoristisk stoppeffekt og en snakkis rundt nyheten om at fot-isen fra 90-tallet, Plattfot er tilbake!, sier det kreative teamet i Trigger, Hanna Sætre og Fredrik Juul.

Gjensynsglede med Plattfot i skobutikk

Som en rød tråd gjennom kampanjen, så var det ingen tvil om at vi måtte ta det hele et steg videre – og da måtte Plattfot relanseres der føtter virkelig er i fokus: I en skobutikk så klart! Hos Lille Vinkel Sko på Majorstua. Her fikk folk virkelig smaken på tær dyppet i sjokolade med jordbær -og vaniljesmak, og Diplom-Is sørget for at over 1000 is(føtter) fikk bein å gå på, da de nærmest tømte isboksen. Stuntet skapte både forundring, latter, umiddelbar begeistring og store smil, både blant presse og forbipasserende i den travle handlegaten i Bogstadveien