Praksis i Trigger

Fem erfaringer fra en PR-student i praksis

07.11.2024

Kommunikasjonsbransjen er uten tvil konkurransepreget, og veien inn kan være utfordrende. For mange PR-studenter er praksisperioden det første møtet med bransjen. Det gjelder også Mikael Strand Blomquist. Vanligvis studerer han PR og strategisk kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, men den siste tiden har han vært praktikant hos Trigger. Han deler noen av sine viktigste erfaringer fra de siste tolv ukene.

– Det å få prøve seg i arbeidslivet er en ting jeg har gledet meg til helt siden jeg begynte på studiet. Praksis i byrå har alltid vært i tankene og Trigger pekte seg ut for meg helt fra starten av studiet, sier han.

Tolv uker har sust avgårde og arbeidsoppgavene og erfaringene har stått i kø.

– En uke i byrå kan føles veldig intens, samtidig går tiden så utrolig fort når tempoet er høyt. Jeg har fått gjøre utrolig mye forskjellig og fikk relevante oppgaver og tillit fra første dag, forteller han.

Mikael understreker at praksis ikke må undervurderes. Han forteller at det er der man får mengdetreningen, og virkelig får sett om arbeidet man gjør holder kvaliteten det skal, selv med korte frister.

– Praksisperioden har vært helt essensiell for å forstå helheten i kommunikasjonsfaget. Det er kunnskap jeg aldri ville ha tilegnet meg på skolebenken alene.

Les Mikaels fem lærdommer fra praksisperioden nederst i saken.

Praktikanter - en lang tradisjon

Trigger har en lang tradisjon for å rekruttere praktikanter, noe daglig leder Bente Kvam Kristoffersen ser på som en viktig del av byråets bidrag til bransjen.

– For oss i Trigger har det siden vi ble etablert vært viktig å ta inn studenter i praksis. Vi ønsker å bidra med å utvikle nye talenter til bransjen vår samtidig som det er utviklende for oss som miljø å ha nær kontakt med høyskolene, forteller hun.

Kampen om praksisplass i byrå er hard, i Trigger er det spesielt en kvalitet som blir lagt merke til.

– I Trigger jobber vi med engasjerende kommunikasjon, så om du er engasjert så peker du deg helt klart positivt ut for oss, sier Bente.

Mikaels fem erfaringer fra praksisperioden

Overgangen fra skolebenken til arbeidslivet er for mange overraskende. Forskjellen er ofte markant og etter to måneder hos Trigger har Mikael bemerket seg noen tydelige forskjeller:

1. Viktigheten av samarbeid

– Det er alltid noen som er tilgjengelige for sparring og veiledning. Ikke at ikke folk på studiet er det, men det er kanskje mer intern konkurranse der. I Trigger er det en ekstremt god kultur for å hjelpe hverandre og bistå med sparring eller tilbakemeldinger, som gjør at man konstant utvikler seg faglig og oppnår best resultat.

2. Strategi i praksis er noe helt annet enn på skolen

– På studiet har vi vært innom strategi og prøvd å lage caser der man er strategisk, men det å jobbe med det på daglig basis og gjennomføre det i praksis, er noe helt annet. Strategi er så utrolig bredt. Det omfavner det daglige operative arbeidet, nye veier å nå inn til pressen og hvordan man skaper gode budskap.

3. Det finnes mange flere kommunikasjonsverktøy enn man tror

– Man har så uhorvelig mange virkemidler i kommunikasjonsfaget. Det handler ikke bare om hvilke kanaler man kommuniserer i og retorikken man bruker, men også om timing, nyhetsbildet, sted, frekvens og så mye mer man kanskje ikke tenker så mye over.

4. Kreativitet er nøkkelen, også i det hverdagslige

– Som PR-rådgiver er man konstant på jakt etter gode historier og vinklinger, ofte med grunnlag som kanskje ikke virker så spennende ved første øyekast. Det er her man virkelig får testet ut om man evner å være kreativ.

5. En PR-rådgiver i byrå trenger utrolig bred kompetanse

– Jeg blir stadig imponert over hvor mye ulik kunnskap en PR-rådgiver må ha. Man skal skrive skarpt, selge inn saker, gjøre analyser og så utrolig mye mer. Man må konstant tilegne seg ny kunnskap om nye bransjer og prosesser på kort tid.