Faglig frokost

Hvordan treffer vi gutta?

20.09.2024

Hver måned inviterer Trigger sine kunder, samarbeidspartnere og venner til en faglig frokost. Denne måneden diskuterte vi hvordan vi kan nå unge gutter og menn. Vilde Vågsland fra Opinion, Gunnar Stavrum fra Nettavisen og Christer Dyngeland fra Sølvrev bidro med innsikt og betraktninger for å hjelpe oss å besvare spørsmålet: Hvordan treffer vi gutta?

Hvis du ikke fikk med deg frokosten denne gangen, kan du lese oppsummeringen her:

I mange år har vi konsentrert oss om å løfte frem kvinner, men nå er gutta igjen tilbake på agendaen. Det har vært mye snakk om hvordan menn og gutter sliter med utenforskap, ensomhet, mental helse og utfordringer i skolen. Vi er flinke til å snakke om gutter; nå må vi lære å snakke med dem.

For kommunikatører er det viktig å lage materiale som er relevant og gjenkjennelig for målgruppen. Dagens kommunikasjonsbransje er i stor grad kvinnedominert og høyt utdannet. Derfor må vi som bransje følge med på utviklingen og komme tettere på.

Hvordan tenker gutta?

En undersøkelse gjennomført av Opinion viser at unge gutter i dag er mer fremtidsrettede enn tidligere. De ser 5-10 år frem i tid og er dypt engasjert i temaer som ytringsfrihet, mental helse, skatt og integrering.

I tillegg er bekjempelse av kanselleringskultur, personvern og sikkerhet sentrale bekymringer for dem. Ytringsfrihet er spesielt viktig; dette er temaet flest unge gutter brenner for. De er ikke nødvendigvis redde for å bli kansellert eller avfeid i det store bildet, men de opplever ofte kritikk og motstand i sine nære sosiale sirkler, ifølge Opinion.

46 prosent av unge gutter i alderen 15-25 år opplever at de ikke kan si det de mener fordi samfunnet er blitt for opptatt av hva som er politisk korrekt

1 av 3 gutter oppgir at det hender de ikke sier det de egentlig mener fordi det ikke er sosialt akseptert i deres omgangskrets

6 av 10 gutter tror spredning av falske nyheter og misinformasjon vil forverre seg i løpet av de neste 10 årene

3 av 10 gutter tror at norske landsdekkende medier enkelte ganger bevisst formidler uriktig eller mangelfull informasjon

Hvor treffer vi gutta?

Det er fristende å tro at man når de unge best gjennom sosiale medier som Instagram og TikTok, og det er lett å stoppe der når man lager en kanalstrategi. Opinion har gjennom sin innsikt i unges medievaner oppdaget at det er stor variasjon mellom gutters og jenters preferanser. Populære plattformer for gutter er YouTube, Discord, Reddit og X, mens jenter foretrekker BeReal, VSCO, Pinterest og Jodel.

Mange av plattformene som foretrekkes av gutter, kjennetegnes ved at de er forum som legger opp til dialog og diskusjon, ofte anonymt og med stor takhøyde for hva de kan si. Et slags digitalt sosialt fristed for de som ikke tør å si hva de mener og kjenner på utenforskap i det virkelige liv. Hvordan kan vi bruke disse plattformene som en del av vår kommunikasjonsstrategi for å få kontakt?

«Unge menn blir presset inn i trange rom og vil komme seg ut; det trykket skaper fort ekstreme tanker og meninger»

Samtalen mellom Vågsland, Stavrum og Dyngeland fremhevet flere viktige punkter om utfordringene gutter og menn står overfor i dag, og hvordan vi kan prøve å treffe dem bedre.

Unge gutter vokser opp i et samfunn hvor mange meninger allerede er satt, og meningsrommet føles trangt. I tillegg føler flere på en avmakt ved at de vokste opp med lovende muligheter, men nå opplever nedsnakking av gutter og oppløfting av jenter. Det er også en generell følelse blant unge menn at de ikke blir tatt på alvor; de ønsker mer rom til å uttrykke seg.

«Av og til trenger man faktisk bare å bli ukritisk lyttet til»

Konklusjon

Etter en innsiktsfull presentasjon fra Opinion og en engasjerende panelsamtale, står det klart at for å nå unge gutter og menn, må vi først og fremst forstå dem og deres digitale atferd og preferanser. Vi må møte dem i øyehøyde. De ønsker å bli tatt på alvor, lyttet til og inkludert i samtalen. Ved å være til stede der gutta er, kan vi forhåpentligvis nå dem og engasjere dem i samtaler som virkelig betyr noe for dem.


Foto: Fredrik Myhre