Faglig frokost

Internkommunikasjon

21.06.2024

Hver måned inviterer Trigger sine kunder, samarbeidspartnere og venner til faglig frokost. Denne måneden snakket vi om intern kommunikasjon ledet av våre plannere Marianne og Babak, med presentasjon av cases fra Neas og Vipps. Fikk du ikke med deg frokosten denne gangen, kan du lese oppsummeringen her:

Du må ha med deg folka dine i alt du sier og gjør om du skal lykkes i å bygge en solid merkevare. Det krever ærlig og tydelig kommunikasjon som evner å engasjere – noe som ofte er lettere sagt enn gjort.

Man skulle tro det var lett å snakke med sine egne, og å få med seg folk på noe som åpenbart (i hvertfall fra ledelsens side) er det beste for virksomheten og for alle. Likevel opplever vi gang på gang at vi snakker forbi hverandre, at informasjon ikke når gjennom og at det er vanskeligere å få med seg de interne ressursene enn man hadde trodd.

Samtidig vet vi alle hvor viktig det er. Både for at virksomheten skal fungere og levere optimalt, men også for merkevarebyggingen. Merkevarebygging handler om å skape eller forsterke assosiasjoner knyttet til merket, og dine ansatte er en helt vesentlig del av merket og opplevelsen kundene dine har i møtet med merkevaren din.

Vi jobber i en «glass box»

Den interne kulturen og prosesser i organisasjonen blir en stadig viktigere del hvordan merkevaren synes eksternt. Global leder i Trendwatching, Davis Mattin, kaller det Glass Box Brands. Her refererer han til hvordan transparens og en radikalt mer sammenkoblet verden har endret bedrifter og merker. Mattins argumenterer for at en bedrift ikke lenger er en svart boks hvor man ikke kan se innsiden. En bedrift er en glassboks, som er åpen for verden å se inn i. Utenforstående kan nå se menneskene og i praksis kulturen. Hvilke typer meninger vil verden danne seg når de titter inn? Dette kan være skremmende, men er også en god mulighet til å vise seg frem. Hvis du har fornøyde og engasjerte ansatte, vel og merke.

Hvordan skape fornøyde ansatte

Ifølge jobbundersøkelsen til finn.no (2024) er norske arbeidstakere aller mest opptatt av å ha et godt arbeidsmiljø når de vurderer de viktigste kriteriene for en attraktiv arbeidsgiver. Deretter kommer god ledelse og lønn. Tydelig og engasjerende internkommunikasjon er en forutsetning for et godt arbeidsmiljø og opplevelsen av god ledelse, fordi det bidrar til å gi de ansatte oversikt, kontroll, retning og en følelse av å være en del av et lag.

Et annet interessant funn, er hvor viktig «Et godt omdømme» ser ut til å være for å bli en attraktiv arbeidsgiver. Det er egentlig ikke rart når vi vet hvor viktig jobben er for identiteten, men det betyr at merkevarebygging er avgjørende for rekruttering, noe som skaper en interessant dynamikk; ansatte er viktig for merkevaren, og merkevaren er viktig for de ansatte.

Neas – historien om å skape et sterkt lag

I Trigger tilnærmer vi oss kommunikasjon på samme måte, uansett om den er intern eller ekstern. For oss handler det alltid om å finne frem til det som engasjerer målgruppen. Neas er en energi-aktør på Nordmøre og Sør-Trøndelag, og en av vår eldste kunder. I 10 år har de vært kunde her hos oss, og det siste året har vi hjulpet dem i en sammenslåingsprosess. Endring er alltid utfordrende, og skal man lykkes må man få med seg alle. I dette tilfellet ønsket ledelsen i Neas bred forankring gjennom hele prosessen. Det er utrolig viktig for å lykkes, og har fungert veldig godt. I tillegg utviklet vi et kreativt konsept for sammenslåingen, noe som har tilført prosessen en tydelig retning, emosjonell dybde og litt humor. Det har skapt engasjement og styrket følelsen av å være et lag. Her er noen key takeaways fra prosessen:

  • Vær transparent
  • Tenk kampanje
  • Aldri undervurder emosjoner
  • Vær forberedt på at det blir dårlig stemning

OG: Trust the process

Omdømmetoppen Vipps sine tips

Ida Nicoline Glosimot fra Vipps var gjest hos oss og delte hvordan en god internkultur kan forme en merkevare, og hvor viktig språk er for å skape kultur. Her var det veldig mye å lære om hvordan ledelsen kan legge til rette for å skape en kreativ kultur med masse engasjement og initiativ. I tillegg viste Ida en masse gode eksempler på hva man kan få til når man har en åpen dialog og stoler på folka sine. Kort oppsummert er dette oppskriften på pallplass i omdømmemålingen:

1. Kort vei fra ide til utførelse
2. Få “godkjenningsprosesser”
3. Vipps har bygget en leken kultur


Ønsker du å vite mer om temaet?
Ta kontakt med babak@trigger.no, marianne@trigger.no eller våre rådgivere.