Tre nye merkevarer til Trigger
Glava, Gyproc og Weber inngår samarbeid med Trigger
Saken ble opprinnelig publisert hos Kampanje.
På slutten av fjoråret kunne både Trigger og Amidays juble for å lande en treårs kontrakt med Glava, Gyproc og Weber, som er eid av den franske giganten Saint-Gobain. Industrikonsernet er en veletablert og kjent leverandør av byggematerialer til den norske industrien, og et av deres mest kjente merkevarer er Glava.
Etter et krevende 2023 – særlig for bygg- og anleggsbransjen, som samlet strammet kraftig inn på annonsebudsjettene gjennom fjoråret, er markedsdirektør Markus Svenberg klar for å gire opp noen hakk.
– Bygg- og anleggsbransjen har vært gjennom en krevende tid - og vi står fortsatt i en krevende tid. Så bakgrunnen for det valget vi har tatt med å starte et helt nytt samarbeid handler om at vi er helt avhengig av å få mer igjen for hver eneste krone vi investerer, sier Svenberg.
Han kom inn som markedsdirektør i juni i fjor, og forklarer at det nye samarbeidet handler om å se muligheter.
–Vi ønsker å ta større plass, være mer synlig og tilgjengelig for kundene og alle målgruppene våre. I en krevende tid må vi begynne å gjøre ting på nye måter, skal vi lykkes.
Svenberg har tydelige ambisjoner for alle tre merkevarene i Norge.
- Vi skal være ledende innenfor vår bransje og vi ønsker å skape endring i en verden full av støy. Vi ser at vi kan ta en større rolle som samfunnsaktør samtidig som vi skal være en pålitelig materialleverandør.
– Vi går mot et skifte i hele bransjen
Trigger landet «hele pakka» og skal levere reklame, kommunikasjon og PR de neste årene, mens Amidays skal levere mediebyråtjenester og markedsføringsteknologi. Arbeidet begynte rett over nyttår og «Trigger-analysen» er allerede godt i gang.
– Vi har en metodikk som vi kaller for «Triggerpunktsanalyse» som er en del av det strategiske arbeidet. I stor grad handler det om å gå i dybden på merkevarene og målgruppene der vi gjør flere undersøkelser for å hente ut enda mer informasjon om dem, forklarer strategisk planner i Trigger, Marianne Knutsen, og tilføyer:
– I tillegg gjør vi en omverdenanalyse hvor vi går inn for å se hvordan de store trendene treffer i markedet og hva som er spesifikt for den bransjen vi skal jobbe med.
Bygg- og anleggsbransjen påvirkes av flere ytre faktorer, blant annet med et nytt EU-direktiv for byggebransjen, som står for tur.
– Det skjer store endringer og vi går mot et skifte i hele bransjen som vi er nødt til å posisjonere merkevarene i forhold til. Det er derfor vi er så grundige i prosessen med å kartlegge hele markedet og alle rammebetingelsene.
Målet er å bygge tre sterke merkevarer og segmentere tydelig.
– Vi må finne ut hva som forener Glava, Weber og Gyproc på den smidigste måten. Hva har de til felles og hvilke behov har merkevarene som vi kan bygge videre på, forklarer Knutsen.
Saken kan leses i sin helhet hos Kampanje.