Faglig frokost
Fem tips: Samspillet mellom betalt og redaksjonelt innhold
Hver måned inviterer Trigger sine kunder, samarbeidspartnere og venner til faglig frokost. Denne månedens tema var samspillet mellom redaksjonell omtale og betalte kanaler, hvor vi blant annet fikk høre fra fagleder for PR, Anna Kvarberg Ekre. Her kan du lese hennes tips til hvordan man kan oppnå gode synergier mellom fortjent PR og betalt innhold:
1 – Sett deg tydelige mål:
Start alltid arbeidet ditt med å sette helt konkrete mål – gjerne i et målhierarki. Hva er forretningsmålet ditt? Hva må folk gjøre for at vi skal komme dit (atferdsmål), og hva skal vi kommunisere for å oppnå dette (eksempelvis presseklipp/dekning, antall personer nådd, engasjement, kjennskap, og så videre). Hvilke kanaler skal løse hva? Når alle vet hvor vi skal, blir det enklere å stake ut veien dit og å prioritere innsatsen vår.
2 – Skap engasjement:
Hvem skal du nå gjennom hos? Hva er relevant for dem? Dette er mye viktigere å svare på for å skape engasjement, enn hva vi som merkevare har på hjertet. Ved å avdekke slike engasjerende tematikker vil du mest sannsynlig være relevant i både egne kanaler og i redaksjonelle flater. Og greier du å beherske både de redaksjonelle spillereglene og hvordan du skal synes i egne kanaler får du mye bedre trøkk enn du ellers ville gjort, noe som både gir oss større rekkevidde og styrker sjansen for at budskapet overbeviser målgruppen (gjennom repetisjon og ulike innfallsvinkler).
3 – Ikke gå i beina på hverandre:
Hva kommer først? I mange tilfeller må en sak breake redaksjonelt før den snakkes om i egne eller betalte kanaler. Dette fordi mange journalister ikke vil plukke opp fortellinger som allerede er ute. Mens i andre tilfeller oppstår interessen i sosiale medier, og blir til en trend som får mye oppmerksomhet og engasjement. Da får den jo en nyhetsverdi i seg selv! Poenget er at man må gjøre seg en gjennomtenkt vurdering på prioriteringer, fremdrift og timing før presseansvarlig og SoMe-ansvarlig løper i hver sin retning med kun eget fagfelt i hodet.
4 – Det magiske samspillet:
Det mest effektive er allikevel når man er så godt forberedt at man vet at alt vil klaffe. Se for deg at du har jobbet med innsalg på en større sak til et nyhetsmedium. Parallelt med dette har teamet hos oss utviklet innhold som komplimenterer saken, og som treffer på ulike nivåer i kundereise-trakta (kjennskap, kunnskap og konvertering). Det kan være videointervju med relevante personer, SoMe-poster, korte eller lange artikler eller rent taktiske annonser. Et viktig poeng her er å bruke det innholdet man har på smarte måter, og å unngå dobbeltarbeid. En video tenkt for egne kanaler er noen ganger også relevant for redaksjonelle medier. En nettsidetekst kan noen ganger skrives om til en kronikk. Det viktigste er at man forstår flatene og greier å gjøre justeringene for at innholdet skal være relevant
5 – Vær våken!
Moroa (og mye av jobben) starter først når kampanjen er lansert. Følg med på hva som skjer av uventede muligheter. Hva snakkes det om i sosiale medier? Hvem reagerer på innholdet vårt? Skjer det noe i verdensbildet som kan reaktualisere konseptet? Uventede muligheter dukker alltid opp, så sikre tett dialog mellom de involverte, slik at man raskt kan snu seg rundt når noe skjer og dermed makse synlighetspotensialet!
Er du interessert i å høre mer om hva vi i Trigger kan gjøre for deg og din merkevare? Ta kontakt med fagleder for PR; Anna Kvarberg Ekre – anna.ekre@trigger.no / 948 98 833