Diplom-Is inngår PR-samarbeid med Trigger

Bygger videre på årets iskrem-suksess

08.01.2024

Etter tidenes lansering av årets iskremnyheter inngår nå Norges ledende iskremprodusent Diplom-Is en langsiktig avtale om kommunikasjonstjenester med Trigger.

– Vi har hatt gleden av å jobbe sammen med Trigger på et prosjekt i år, og de har vist en solid forståelse for oss og merkevarene våre. De er skikkelig fremoverlent både strategisk og kreativt, og samarbeider godt med både oss og våre andre byråer. Deres lekenhet resonnerer spesielt godt med vår rolle som gledesspreder, så dette har vært både inspirerende og gøy. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet, sier Marianne Grøtte, markedsdirektør i Diplom-Is.

Samarbeidet startet som et prosjekt i begynnelsen av 2023 i forbindelse med nyhetsslippet av iskrem. Oppgaven var å styrke den redaksjonelle dekningen rundt lanseringene, som i år blant annet handlet om å relansere klassikeren Sitting Original.

– Når vi henter frem klassikere fra arkivet, vekker det et enormt engasjement fra iselskere landet rundt. Folk strømmet til butikkene etter Sitting Original, og den ble raskt årets mest solgte småisnyhet, sier Grøtte.

Sitting Original solgte 60 prosent mer enn fjorårets relanserte is, Kjempe Yes, og hele 70 prosent mer enn Drillo-isen fra 2021. Til sammen har den gamle klassikeren sprengt alle estimater, og solgt 75 prosent mer enn antatt før relansering. Hver 5. nordmann har smakt Sitting Original, og hele 10,000 tuttifrutti-ispinner ryker ut av butikkene hver eneste dag.

Bygger videre på fortjent synlighet

Den nye avtalen mellom Diplom-Is og Trigger skal styrke arbeidet med fortjent synlighet ytterligere. Tone Angsund, kundeansvarlig i Trigger, ser frem til å jobbe videre med den folkekjære merkevaren.

– Diplom-Is er en ikonisk merkevare, og jeg kan ikke vente til vi skal fordype oss enda mer i den. Kjemien og samarbeidet har vært på topp fra første stund, noe som er viktig når vi jobber så tett sammen som vi gjorde i dette første prøveprosjektet. Nå har vi funnet en rigg som fungerer, og det skal vi bygge videre på fremover, sier Angsund, som også ser frem til å samarbeide med sin «gamle familie» Publicis Starcom og Diplom-Is sin nye kreative partner, NORD DDB.

Det er PR-rådgiverne Martin Grevstad og Martine Bakkeng i Trigger som vil være sentrale i arbeidet.

– Vi ble blåst av banen av hvilket engasjement som ligger i is. Nå gleder vi oss til å fortsette å bruke kreativitet og historiefortelling til å skape fortjent oppmerksomhet rundt betydningen iskrem har for folk, sier Martine Bakkeng, PR-rådgiver i Trigger.

I tillegg til det utvidede samarbeidet med Diplom-Is, har Trigger også inngått en rammeavtale med TINE for kommunikasjonstjenester.