To gull i Sabre Awards

Trigger best av de norske byråene i EM i PR

24.03.2023

Gull til Skolekravet, Årets kampanje i Norden for Matvett-kampanje og pallplass som et av europas beste byrå å jobbe i. Smilene gikk nesten rundt for Trigger-gjengen under Sabre Awards i Frankfurt.

– Dette er et av årets høydepunkter, og at vi kan ta med oss to gull hjem og ikke minst få anerkjennelse for å være en arbeidsplass der folk har det bra, er stas, sier Trigger-leder Bente Kvam Kristoffersen.

– Å jobbe med kunder er det vi gjør mest av og det vi lever av. Men det er viktig for oss å være en bra plass å være. Er det ikke en bra plass å jobbe er det ikke en bra plass for kundene, fortsetter hun.

I tillegg til gullene fikk byrået to priser i IN2 SABRE for Samsungs kampanje For the love of sound i kategorien audio og for KIWI med Skolekravet i kategorien Digital publishing.

Bærekraftskommunikasjon

Bærekraft er bakteppet for begge kampanjene som hentet hjem gull. Kiwis Skolekravet i kategorien Healthcare og prosjektet Kutt matsvinn, kutt kostnader for Matvett, som sikret utmerkelsen Årets kampanje i Norden.

– I Trigger trives vi veldig godt med å finne nye måter å nå gjennom til folk med bærekraftskommunikasjon på. Snakke bærekraft uten å snakke om BÆREKRAFT, sier Magdalena Kamøy, kreativ leder i Trigger.

Hun forklarer at vi som forbrukere setter opp forsvarsverk for oss selv, for å ikke ta innover oss temaet.

– Det gjør det utfordrende å finne de rette triggerne. Med matsvinn-tematikken kunne vi utnytte koblingen til både lommeboken og en aktualitet alle var opptatt av, og på den måten finne en vei inn for å påvirke folk i riktig retning, sier hun.

Fenomenalt samarbeid

For at filmene som ble laget skulle kunne svare på rentehevingen som var ventet, ble det laget hele 32 ulike versjoner.

– Det var et litt ellevilt prosjekt. Vi måtte ha ulike filmversjoner klare, avhengig av hvilket rentehopp vi fikk. Vi samarbeidet med filmproduksjonsmiljøet Fenomen, som var helt fenomenale å jobbe med, forteller Karmøy.

Anne Marie Schrøder, kommunikasjonssjef i Matvett tror noe av nøkkelen til suksessen var at de klarte å knytte en global utfordring til enkeltpersoners økonomi.

– Det har vært skikkelig gøy å jobbe med gjengen i Trigger på dette og vi er utrolig stolte over denne utmerkelsen. Vi har fortsatt en vei å gå for å nå våre mål, men dette inspirerer til å jobbe videre. For vi kan ikke regne med svinn lengre.