Lys i julemørket
Coca-Cola og Trigger reddet julehus fra dyr strømregning
30.000 julelys så ut til å bli for dyrt for julelysentusiasten Gunnar Wold.
Julelys er for mange synonymt med advent og julestemning. Og julestemning er noe Gunnar Wold i mange år har skapt for lokalmiljø og naboer på Nøtterøy. Han har nemlig pyntet huset sitt med over 30.000 julelys hvert år. Men i år så det mørkt ut.
Høye strømpriser gjorde den årlige tradisjonen altfor dyr, og Wold trodde ikke huset kunne lyse like lenge som tidligere.
Datteren til Wold, Inger Lise, syntes det var synd om huset ikke ble pyntet til jul som vanlig, og opprettet en Spleis. Målet var å få inn nok penger til at Wold fikk dekket strømutgiftene i desember, og huset fortsatt kunne lyse opp for lokalbefolkningen i førjulstiden.
Overrasket av ikonisk juletrailer
Det skinnende huset har ikke bare blitt lagt merke til av folk i nærmiljøet. Coca-Cola, som hvert år reiser landet rundt med sin røde juletrailer, har også latt seg sjarmere av Wolds juleentusiasme.
Sammen med PR- og kommunikasjonsbyrået Trigger, ønsket Coca-Cola å legge inn et ekstra stopp hos Wold på sin årlige juleturné. Målet var å samle venner, familie og naboer for å vise hva han betyr for dem, og hylle ham med en overraskelsesfest i hagen hans. I tiden før festen har det har foregått hemmelige befaringer i hagen, koordinering med datteren Inger-Lise, og utsendelse av fysiske invitasjoner til naboer og venner.
– Det er utrolig flott at Gunnar får en feiring som dette, sier ordfører Jon Sanness Andersen i Færder kommune, som møtte opp og holdt tale på festen.
Og hovedpersonen ble virkelig overrasket over julegaven.
– Makan til opplevelse har jeg aldri hatt! Det er helt fantastisk, alle som er rundt her har gitt bidrag. Og så har de kommet hit i dag, og de forteller meg at de setter pris på det lyset i mørket. Det gleder meg veldig stort. Jeg kommer aldri til å slutte med dette her, og jeg kommer til å ha lysene oppe hvert eneste år, forteller Gunnar Wold.
Fine øyeblikk
Coca-Cola er glade for å kunne lyse opp førjulstiden til mennesker som gir noe ekstra til folk rundt seg. Og Wolds julehus passer som hånd i hanske med hvordan Coca-Cola ønsker å fremstå, forteller Inger Marie Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge.
– For oss handler julen om å dele fine øyeblikk. Vi kom over historien om Gunnar og hvordan han har gledet nabolaget i flere år. Det gjorde at vi ønsket å gjøre litt ekstra stas på han i år. Vi er veldig glade over at vi fikk til denne overraskelsen, sier Ingdahl.
Coca-Cola har også tatt på seg ansvaret for å dekke det som gjenstår på datterens Spleis.
– Vi håper at Gunnar får muligheten til å fortsette å glede lokalbefolkningen i lang tid fremover, avslutter Ingdahl.