Tar INSJ sammen
Jenny Skavlan, Isabelle Ringnes og Gisle Agledahl utfordrer påvirkere
Trioen har startet en stiftelse som har fått navnet INSJ. Målet er å være et fellesskap for influensere og andre profiler som bruker sosiale medier i arbeidet sitt. Flere store profiler har allerede knyttet seg til stiftelsen, blant annet Kristin Gjelsvik, Sophie Elise, Tone Damli og Kasper Kristoffersen.
– Gi deler av inntektene til gode formål
De som vil være med må forplikte seg til å gi minst én prosent av inntekten fra kommersielle samarbeid i sosiale medier til stiftelsen, og følgerne får bestemme hvilket veldedig formål pengene skal gå til.
– Vi håper at så mange som mulig blir inspirert til å bruke påvirkningskraften og posisjonen sin for å bidra til en positiv utvikling i bransjen og i samfunnet. Det prøver vi å tilrettelegge for med dette initiativet, sier initiativtaker Gisle A. G. Agledahl.
En proffere bransje
Med seg på laget har han Isabelle Ringnes og Jenny Skavlan som styremedlemmer og sparringspartnere. Trigger Oslo er med som strategisk partner, og ACS Finans og Tripletex bidrar med regnskap.
– For vår del handler det om å kunne være en faglig bidragsyter, samtidig som at vi som rådgivere får muligheten til å lære ved å være tett på konkrete problemstillinger. Økt forståelse gir oss muligheten til i større grad å utfordre og være med på utviklingen av denne delen av bransjen og det synes vi er veldig spennende, sier Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger Oslo.
– At influenserbransjen nå ønsker å gi mer tilbake og proffe seg enda mer opp faglig, heier vi veldig på, avslutter hun.
Donerer annonseinntekter
INSJ er bygget på veldedighet og fellesskap, og samler influensere og andre profiler som gjør kommersielle samarbeid på sosiale medier for å donere en del av sine annonseinntekter til et veldedig formål. INSJ tilbyr også en arena for kunnskapsutveksling og nettverksbygging.
– Vi vil inspirere til en mer bærekraftig bransje ved å øke bevissthet, heve kunnskapsnivået og gi oppmerksomhet til saker som betyr noe, sier Agledahl.
Det er ingen regler eller krav til influensere og andre profiler som vil være med i stiftelsen, annet enn at de må donere en del av overskuddet sitt.
– I dag sitter mange påvirkere på hver sin kant uten noen å sparre med. Vi ønsker derfor at stiftelsen skal være en arena for diskusjon og erfaringsutveksling som samler disse menneskene i et fellesskap. Vi skal ikke rette pekefingre mot noen, men heller dele kunnskap og erfaringer slik at vi sammen kan bruke påvirkningskraften vår på en klokere måte, avslutter Agledahl.