Nasjonalmuseet og Trigger på prestisjeliste over beste case i verden
Kommunikasjonsarbeid for Nasjonalmuseet på listen over de 40 beste jobbene i verden.
Arbeidet «Kunsten kommer hjem» for Nasjonalmuseet vant tidligere i vår gull i EMEA Sabre Awards. Den samme jobben er nå plukket ut som som en av de 40 sterkeste kommunikasjonsjobbene i verden på tvers av kategori. Den endelige rangeringen offentliggjøres i Washington D.C 26. oktober.
– Det er skyhøyt nivå på alle jobbene så vi er selvsagt stolte av komme på denne listen sammen med Nasjonalmuseet. Ekstra stas å være i selskap med Grand Prix-vinnere i Cannes som vi nettopp har analysert og blitt inspirert av i Trigger, sier Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger.
Brudeferd i fengsel
Kampanjen ble laget i forbindelse med at Nasjonalmuseet sendte de mest ikoniske verkene fra den nasjonale kunstsamlingen på norgesturné mens museet var på flyttefot.
– Mens vi ventet på å kunne åpne det nye Nasjonalmuseet i 2022, ønsket vi å ta kunst ut i landet for å korte ned ventetiden og vise at dette er hele Norges kunstsamling. Vi i museet bestemte oss for å stille 18 verk ut på steder de har en geografisk eller historisk tilknytning til, sier Eirik Kydland, kommunikasjonsdirektør ved Nasjonalmuseet.
I tillegg sendte museet Tidemand og Gudes «Brudeferd i Hardanger» på turné til steder der kunst vanligvis ikke vises. Nasjonalskatten ble stilt ut bak lås og slå i fengselet, under vann på restaurant Under, på et sykehjem, et mottakssenter, en togstasjon og en militærleir - for å nevne noen få. Også Else fra Narvik, som la igjen en positiv kommentar om turnéen på museets FB-side, ble overrasket med sin helt egen private utstilling i hagen. Kunsten kommer hjem-programmet omfattet også fem samarbeidsutstillinger med sentrale verk fra museets samling.
– Slik kom kunsten hjem året før den flyttet inn i det nye museet i Oslo, legger Kydland til.
Skattekiste med historier
For Nasjonalmuseet var det viktig å dokumentere de mange møtene mellom kunst og mennesker på nært hold. Hver utstilling fortalte en historie, som ble tilpasset og delt gjennom en rekke kanaler for å sikre at hele landet kunne delta i opplevelsen. Hvert stopp ble dekket av pressen og budskapet var klart: Den nasjonale kunstsamlingen tilhører alle mennesker over hele landet.
– Sammen med Trigger fikk vi snappet opp personlige historier og reaksjoner fra publikum. I Nasjonalmuseets strategi står det at vi skal berøre publikum. Det ønsket vi at de mange kunstmøtene skulle gjøre, i tillegg til at innholdet rundt aktivitetene skulle videreformidle denne stemningen og gjerne fremkalle litt gåsehud, forklarer Kydland.
– Jeg tror arbeidet bidro til å vekke forståelse og begeistring for at vi alle har et eierskap til Nasjonalmuseets samling. Det var en utfordring å få til før vi hadde et museum å invitere til, samtidig som det lå mye kreativ energi nettopp i denne begrensningen. Når man så på hele landet som en forlengelse av museet, med alle møteplasser, hjem og institusjoner som en mulig utstillingsarena, ble dette en skattekiste med historier, sier Markus Eckbo Endresen, kundeansvarlig og strategisk rådgiver i Trigger.
«Kunsten kommer hjem» tok gull under EMEA Sabre Awards i London tidligere i år, der Trigger vant flere priser, blant annet tittelen årets nordiske kommunikasjonsbyrå. Under én prosent av de innsendte bidragene til Sabre Awards nomineres til Global Sabre Awards, som omtales som VM i PR.
Trigger har hatt jobber på SABRE sin globale topp 40 liste to ganger tidligere. Første gang i 2015 med kampanjen Stopp bryllupet for Plan Norge. Denne havnet på en andreplass. Byrået var nominert i 2020 for Coca-Colas Ramadan kampanje som kom på 31 plass.