Trigger med vind i seilene etter koronaåret 2020

Trigger med vind i seilene etter koronaåret 2020

06.07.2021

Pandemien og bråbrems hos flere av de største kundene satte sitt preg på Trigger Oslos regnskap for 2020, men halvårstallene for 2021 viser en annen historie.

– 2020 var et år med mye turbulens og usikkerhet for oss. Jeg er utrolig stolt over det vi fikk til sammen i byrået da hele verden ble snudd på hodet. På tross av lockdown og permitteringer klarte vi å jobbe opp en ny sammensetning av kundeporteføljen og utvikle nye produkter og tjenester. Og i fjor høst vant vi over 60 prosent av alle pitchene vi deltok i, sier daglig leder Bente Kvam Kristoffersen i Trigger Oslo.

Byråets omsetning i 2020 var på 46,52 millioner og resultatet endte på minus 500.000 kr. – Når samfunnet nå åpner opp igjen, og kundene som ble hardt rammet har tatt foten av bremsen, vises det allerede på resultatet for første halvår i 2021, sier Kristoffersen.

Raskt tilbake fra permitteringer

Da pandemien traff for fullt så Trigger, i likhet med flere andre byråer i bransjen, seg nødt til å permittere ansatte. Den solidariske løsningen ble å ta ut alle ansatte i ulike stillingsprosenter, inkludert ledelsen.

– Vi hadde trolig hatt et pent plussresultat om vi ikke hadde kalt tilbake folka våre så tidlig som vi gjorde. Vi valgte likevel å gjøre det for å sikre fart og ikke minst for å gjøre belastningen en permittering har på den enkelte ansatt minst mulig, sier Kristoffersen.

Topplinja gikk noe ned i 2020, og kan tilskrives færre produksjoner hos kunder som ble direkte rammet av pandemien. I siste halvdel av 2020 og i første halvdel av 2021 har Trigger vunnet flere store kontrakter, deriblant Samsung, ELKO, Schneider Electric og Nasjonalmuseet. I tillegg har byrået fått fornyet tillit fra Innovasjon Norge og Bufdir.

– Vi er et kommunikasjonsbyrå som skal fortsette å utfordre, og opplever at det resonnerer godt i markedet.

Engasjement fortsatt helt sentralt

Trigger har helt siden oppstarten i 2010 utfordret etablerte bransjenormer og stått i bresjen for å forene fagdisipliner.

– Vi er et kommunikasjonsbyrå som skal fortsette å utfordre, og opplever at det resonnerer godt i markedet. Vår kjernevirksomhet er posisjonering av virksomheter der engasjerende kommunikasjon står sentralt i alt vi gjør, sier Kvam Kristoffersen.

Noen av kundene Trigger Oslo jobber med i dag er: Innovasjon Norge, Nasjonalmuseet, Bulder Bank, Oslo Kommune, Fleks, Atea, Coca-Cola, AF-gruppen, Bufdir, Fortum, Google, Schneider Electric, ELKO, Limpi, Cisco, Lotteri- og Stiftelsestilsynet, Samsung, Active Brands (Kari Traa, Sweet Protection), Plantasjen mfl.

Skal ansette flere

Tallene for første halvår viser en økning i byråinntekten på over 40 prosent.

– Vi opplever fantastisk trykk i byrået om dagen og leverer solide jobber som engasjerer og skaper verdi for kundene våre. Nå gleder vi oss til høsten og resultatene vi skal skape frem mot neste år, sier Kristoffersen. Byrået nærmer seg nå 40 ansatte – i en god blanding av ferske talenter rett fra skolebenken og drevne seniorer.

– Vi har en god kompetansemiks, men vi leter etter enda flere dyktige kollegaer, så om det er noen som synes Trigger virker som et spennende sted å jobbe, er det bare å ta kontakt med meg, avslutter Kristoffersen.