– Flere skal få øynene opp for en diggere måte å ha bil på

Flekser til med ny profil og vår første kampanje sammen

16.06.2021

Fleks har vokst kraftig siden oppstarten i 2019. Nå tar selskapet grep på strategi, profil og kommunikasjon for å sikre stø kurs og god fart videre.

Fleks har virkelig gitt gass siden selskapet etablerte seg som en utfordrer til den tradisjonelle bilbransjen. Bare siden starten av 2021 har de doblet antall abonnenter og passerte nylig 1300 fleksere. Folk har virkelig fått øynene opp for fordelene ved å ha bil, men å slippe å eie den selv. Nå kommer også Fleks i ny drakt.

- Fleks har gått fra å være noe ganske lite til å utfordre den tradisjonelle bilbransjen og folks holdning til eierskap. Den nye profilen skal hinte om noe litt nytt og annerledes, og bidra til å vise hvor lett det er å flekse, sier Lasse Heimberg, markedssjef i Fleks.

Fleks og Trigger har sammen utviklet en overordnet langsiktig strategi for merkevare og posisjonering, mens det er Metric Design som har stått for den nye visuelle identiteten.

- Det har vært gøy å jobbe med en fremoverlent kunde som Fleks, som tør å ta det ekstra steget for å skille seg ut i en tradisjonell bransje. Fleks vil skape en enklere hverdag for brukerne sine. Fundamentet de har skapt har lagt grunnlag for utvikling av alt fra ny logo og fargepalett, til dynamiske, grafiske elementer og lekne illustrasjoner som bringer personlighet til alle kommunikasjonsflater, sier Mimmi Christensen, designer hos Metric Design.

Kampen om sommerkundene?

Sommerferien nærmer seg og det betyr høysesong for bilindustrien. Bilen blir viktigste fremkomstmiddel når nordmenn på nytt skal bruke sommeren til å oppdage eget hjemland. For å kunne ta imot alle nye kunder har Fleks doblet antall biler i flåten siden mars, og kjører nå i gang sin første kampanje. Målet er å nå dem som vil ha bil i et par måneder, men også alle som kan tenke seg et langsiktig og ukomplisert alternativ til tradisjonelle former for bilhold.

- Det handler i mindre grad om å vinne kampen om sommerkundene, men om å ta rattet for å vise folk at det finnes bedre måter å ha bil på. Bilabonnement og fleksible løsninger kommer til å parkere eierskap, leie- og leasing over tid, bare vent. Kort sagt er vi er overveldet over responsen fra folk der ute. Vi kan ganske enkelt slå fast at nordmenn vilha enkel og fleksibel tilgang til egen bil, forteller Heimberg.

Nå kjører de altså ut sin første kampanje. Den dreier seg rundt gjenkjennelige sommerutfordringer som møtet med “Buss for tog” og tetris-pakking av bil for ferien. Det er Trigger som står bak sommerkampanjen. Byrået slo i fjor 17 konkurrenter i kampen om Fleks og har siden oppstart bistått med alt fra løpende kommunikasjonsarbeid til utarbeidelse av ny ny merkevareplattform, som nå er klar.

- For oss triggere er det få ting som er like spennende som å få jobbe tett på en merkevare i vekst, og å få tillit og mandat til å være med på å forme fremtidens Fleks. Vi er ikke i tvil om hvordan vi på kontoret kommer til å ha bil fremover, og vi gleder oss til å få med resten av landet på det samme, forteller konsulent Vetle Gjevestad Agledahl.

Kampanjefilmene er produsert av The Film Agency Oslo.

Menneskene

Hos Metric Design har prosessen vært ledet av Carmita Carlsson og Silje Dementiev, mens Mimmi Christensen og Are Kleivan har stått for design. Fra The Film Agency Oslo har Maren Gjerdrum Haugen vært produsent, Hans Henrik Treidene produksjonsleder, David Berget har stått for regi og klipp, PG Fordal for foto og Marius Viken vært ansvarlig for stills. Grade og lyd er gjort av Hocus Pocus.

Teamet i Trigger består av kundeansvarlig Vetle Gjevestad Agledahl, prosjektleder Marthe Helmers Pedersen, kreativ planner Chris Allan Simonsen, kreatørene Fredrik Juul og Sebastian Rajendram, innholdsrådgiver Charlotte Granbo og PR-rådgiver Gaute Haaversen-Westhassel.