Snapchat bommer med sitt 8. mars-budskap
Snapchat bommer med sitt 8. mars-budskap
Snapchat har laget en parole på kvinnedagen med budskap om å feire kvinner og utfordre ulikhet mellom kjønnene. Problemet - og ironien - er at Snapchat ønsker at jeg skal se litt penere ut når jeg skal spre dette budskapet.
Av Tonia Kalantzakou, innholdsrådgiver og skribent.
På kvinnedagen, mandag 8.mars, tikket det inn en snap på mobilen min. Avsenderen var Snapchat selv med meldingen: “Til lykke med den internasjonale kvinnedagen! Vis din støtte og #ChooseToChallenge kjønnsulikhet når vi feirer kvinner rundt omkring i verden. «Fint budskap» tenkte jeg og åpnet linsen de sendte med snap’en – som de åpenbart ønsker å spre på denne dagen. Men så skurret det kraftig for meg: Linsen de promoterer er nemlig et såkalt “beauty filter” - og vipps har jeg fått finere og jevnere hud, blåere øyne og generelt litt finere farger i mine omgivelser. Snapchat sitt kvinnedagen-budskap gikk brått fra å være godt og treffende til provoserende og svært umusikalsk.
Mens andre merkevarer, medier og plattformer løfter frem kvinners rettigheter, likestilling og kvinnehelse, ber Snapchat meg om å bli litt penere.
Er det virkelig dette Snapchat ønsker å bruke sin enorme plattform og makt til å fokusere på - og det på kvinnedagen? Mens andre merkevarer, medier og plattformer løfter frem kvinners rettigheter, likestilling og kvinnehelse, ber Snapchat meg om å bli litt penere. Debatten om bruken av beauty filters i sosiale medier har pågått en stund, og er en uhyre viktig debatt som fortjener mye plass. Derfor er det både skuffende og problematisk at Snapchat glipper på linsen de velger å legge ved sin 8.mars-parole. La oss håpe at Snapchat er sitt samfunnsansvar mer bevisst neste gang de skal markere kvinnedagen – eller alle andre dager for den saks skyld – og kutter ut linser som bidrar til vrangforestillinger om hvordan man bør se ut.