– Vil endre en hel bransje
Fortum viderefører initativet The Green Rider sammen med Trigger Oslo
Stig Brenner, aka Unge Ferrari, ser på klimaavtrykket han setter som turnerende artist i videreføringen av The Green Rider. Nå håper han, Fortum og sterke krefter i musikkbransjen at flere artister følger hans eksempel og reduserer egne utslupp.
Under Øyafestivalen 2019 frontet flere norske artister, blant annet Sigrid og Unge Ferrari, «The Green Rider» – en liste med miljøvennlige krav artister stiller konsert- og festivalarrangører for å gjøre musikkbransjen grønnere. Den grønne rideren ble initiert av energiselskapet Fortum og fikk mye oppmerksomhet både i Norge og i utlandet. Nå videreføres prosjetet for fullt med Stig Brenner i front.
I en ny minidokumentar følger vi Brenner, bedre kjent som Unge Ferrrari, der han utforsker hva det vil si for han som artist å bli «grønnere». Han søker råd og løsninger fra samarbeidspartnere og artiskollegaer for å finne ut av hvordan han kan redusere sitt eget klimaavtrykk, og hvordan bransjen i sin helhet kan endre seg. Trigger står bak dokumentaren som er produsert av Brusjan.
– Etter å signert The Green Rider under Øyafestivalen i 2019, ønsket jeg å gjøre noe mer enn bare å stille krav til festivalarrangørene. Jeg ville vite hvordan mitt eget klimaavtrykk så ut, og hva jeg selv kunne gjøre for å redusere det, sier Brenner.
Den drøyt 14 minutter lange dokumentaren har allerede nådd over en million mennesker, og over 220.000 har sett mer enn 75% den første uken. Filmen kan ses her: http://www.thegreenrider.no.
Modig av Brenner
Fortum jobber med innovasjon med fornybar energi og gjenvinning, med mål om å skape en grønnere og renere verden for alle, og er eksperter på hvordan energiforbruk påvirker klimaet og miljøet. Samarbeidet mellom Fortum og Stig Brenner startet i 2019 da Fortum lanserte The Green Rider som en del av sitt sponsorat av Øyafestivalen.
– Vi synes det er skikkelig modig av Stig å gå foran som et godt eksempel, og at han tør å legge fram utslippene sine på denne måten. Som eksperter på hvordan energiforbruk og avfall påvirker klimaet og miljøet, har vi hjulpet Stig å finne ut hvordan han kan redusere klimautslippene sine så mye som mulig, men fortsatt være en turnerende artist, sier kommunikasjonsrådgiver Marte Hortemo i Fortum.
Både The Green Rider og Impossible Games er en del Fortums strategi for å hjelpe andre bransjer med det grønne skiftet. Trigger Oslo har vært med på utvilklingen av prosjektene fra start.
– Et prosjekt som dette vil aldri lykkes med mindre de som jobber med musikken i det daglige opplever det som verdifullt. Derfor er vi veldig glade for at noen av landets største artister, plateselskaper, bookingselskaper, management og festivalarrangører har trykket det til sitt bryst og gjort det til sitt eget, sier Markus Eckbo Endresen, strategisk rådgiver i Trigger.
Håper på ringvirkninger
Det har vært knyttet spenning til hvordan bransjen ville svare på den grønne rideren, med krav fra artistene som vil kreve flere både mindre og store strukturelle endringer. Booking- og arrangørselskapet All things live støtter intitativet og håper at Unge Ferraris initativ vil gjøre at flere artister følger hans eksempel.
– Vår jobb blir å pitche dette for alle de andre artistene vi jobber med og oppfordre dem til å ta i bruk The Green Rider. Hvis vi kan få med våre artister, så vil det kunne ha store ringvirkninger slik at vi faktisk kan få endret musikkbransjen og holdningene knyttet til klima og miljø, sier Helena Zarifa Pedersen, prosjektleder i All Things Live.