To EM-gull til Trigger i europeisk PR-konkurranse

11.12.2020

Trigger kunne hente hjem to gull til Norge etter utdelingen av European Excellence Awards som i år foregikk heldigitalt.

Konkurransen kårer Europas beste PR- og kommunikasjonsarbeider. Trigger mottok gull i kategorien Change Communication for VisitNorway / Innovasjon Norge med kampanjen “Welcome to space” og gull i kategorien Film for Asan.

– Dette er en av de store internasjonale PR-konkurransene i Europa, så gull herfra henger høyt! Ekstra motiverende er det å vinne i kategorien for endringskommunikasjon i forbindelse med Covid-19. Hvis vi har klart å bidra med noe positivt for reiselivet gjennom denne krisen, så er vi veldig fornøyde med det, sier Markus Eckbo Endresen, konsulent i Trigger for Innovasjon Norge og VisitNorway.

Visit Norway

– Vi har et nærmest uendelig landskap i Norge. Den nest lengste kystlinjen i verden, ti ganger så mange øyer som Hellas og bare 15 personer per kvadratkilometer. Sammenlignet med store byer i Europa er det nesten utenomjordisk. Med “Norwegian Space Travel” ville vi invitere besøkende til å utforske all denne plassen, sier Eckbo Endresen.

Vår næring står i den største krisen den har stått i, i nyere tid. VisitNorway skal bidra til å posisjonere Norge som attraktivt reisemål, så fort det er mulig å reise. Da er det sabla godt å vite at våre jobber står til gull på internasjonalt nivå. Stort honnør både til dyktige samarbeidspartnere og til fantastiske kolleger som leverer topp, i dette krevende året sier Katrine Mosfjeld, Digital Marketing Director VisitNorway hos Innovasjon Norge.

I tillegg til gull for jobben “Norwegian Space Travel” fikk Innovasjon Norge / VisitNorway også et gull for jobben de selv har utviklet: "Ski dna experiment".

Asan

Dette er en av de gangene man faktisk kan gjøre en forskjell, og redusere presset for de unge. 49 prosent av ungdommer mellom 13 og 18 år har sett porno på nett. Mange ser porno i flere år før de selv har sex første gang. "Ta vare på intimiteten" handler om å ta vare på det mest intime. I en tid der mange blir eksponert for et forvridd bilde av kjærlighet, nærhet og seksualitet, for eksempel gjennom porno, vil vi vise at nærhet er mer enn sex og sex er mer enn samleie. Intimitet er noe av det fineste som kan oppstå mellom to mennesker og noe man bør ta vare på sier Tone Angsund konsulent i Trigger.

Trigger med hele seks jobber på shortlist

I tillegg til jobbene som ble hedret med gull var følgende jobber på shortlist:

Visit Lillehammer / Nødbryteren: Kategori digital publishing

Asan: Kategori Health & Pharma

Fortum / Impossible Games: Kategori Energy & DevelopmentAsan: Jury award for the best Campaign

Fakta om European Excellence Awards

European Excellence Awards får hvert år inn flere tusen nominasjoner som blir vurdert av 35 av de fremste kommunikasjonsekspertene i Europa. Det er en av to store PR-priser i Europa, som er best kjent som PR-bransjens eget Europamesterskap. I år gikk finalen av digitalt.