Sharing is caring

Sharing is caring: Koronautgaven

I Trigger deles og diskuteres det så Slack-kanalene går varme om dagen. I denne oversikten deler vi fortløpende av det vi har bitt oss merke i den siste tiden, i håp om at det er av interesse eller nytte for flere.

03.04.2020

Artikkelen oppdateres fortløpende. Har du spørsmål, innspill eller tips til noe som kan høre hjemme her? Send det til chris@trigger.no

Sentrale ressurser

Ingen kan eller trenger å få med seg alt. Her har vi samlet noen utvalgte ressurser som gir et solid utgangspunkt for å henge med:

PS. Om du, som oss, liker å dele det du finner med kollegaer og bekjente: husk å skrive hvorfor du tenker at dette er relevant for dem. Ikke forvent at alle orker å lese alt. Dette gjelder jo alltid, men spesielt nå.

Tidshorisonter & strategi

Det sprintes naturlig nok en del for å komme opp i fart og gjøre kritiske endringer nå, men dette ser definitivt ut til å bli et maraton. Se for eksempel:

Mange forventer lavere trykk i salg og merkevarebyggende aktiviteter under epidemi og sosial begrensning, men her er noen interessante lenker som peker på muligheter ved det motsatte:


Mer strategi-input:

Samfunnsansvar

Kravet om at selskaper virkelig tar samfunnsansvar intensiveres. Det går raskt fra å være siste side i årsrapportene til førstesiden i avisene. Vi har snakket om verdien av å gå fra å være en produkt- og tjenesteleverandør til å bli en samfunnsaktør lenge, men behovet har vel knapt vært tydeligere enn nå.

[Se ulike eksempler på selskapers uttrykk for samfunnsansvar m.m. i avsnittet under. ↓]

Hva gjør andre merkevarer og selskaper?

Trender & tendenser

Både små og store trender & tendenser kan være kilde til verdifull innsikt. Dette skal det gjøres en større jobb på fremover, men her er noen smakebiter.

🔮Spåkuler og spådommer

👀 Flere ting man kan ha i kikkerten:

  • 💉 "Health vs economy" 💰
    Folkehelse og samfunnsøkonomi er ikke motsetninger, men det kan fort virke slik når politiske kamper skal utkjempes. Denne falske dikotomien er ganske så brennaktuell og verdt å få et mer nyansert bilde rundt. Problemstillingen drøftes blany annet godt i podcasten The Ezra Klein Show - episode "Is the Cure worse than the disease?" (26.mars 2020, Spotifylink)
  • «So I guess we can finally say goodbye to that overused ‘insight’ that despite being more connected than ever we are evermore further apart. I cheers to that.» 💌
    Sitatet over var en betimelig kommentar i en tråd på Facebook om hvordan vi ser virtuelle løsninger bli redningen for mye av vårt sosiale liv. Her er en lettbeint NYT-artikkel om "virtuell" sosialisering i karantenetid. Og her er en tjeneste for å se på Netflix med venner - over video selvfølgelig.
  • 🚪«Shut-in economy» Noen har allerede "coinet" et begrep for denne økonomien som blomstrer opp i samfunn preget av sosial distansering.
  • 👨🏻‍🍳🥇"Litt trått blir hot" over natta gikk i hvertfall mange fra tidsklemma og hverdagens tjas og mas, til å ha mer tid hjemme enn vi vet hva vi skal gjøre med. "Slow food" og mer tidkrevende hobbyer og håndtverk har fått sin renessanse. Det bakes grytebrød og settes surdeiger i et tempo som minner om norsk vinteridrett.
  • 📩"Postcards from the Apocalypse": Sitater fra den globale surveyen "The Emotional Impact of COVID19". Gir noen fine innblikk i hvordan hvordan folk tenker, føler og har det midt oppe i pandemien. Alle resultatene her.

Initiativer i kommunikasjonsbransjen

Siden oppdateres fortløpende. Kontakt oss gjerne om du har spørsmål eller innspill.