Sharing is caring
Sharing is caring: Koronautgaven
I Trigger deles og diskuteres det så Slack-kanalene går varme om dagen. I denne oversikten deler vi fortløpende av det vi har bitt oss merke i den siste tiden, i håp om at det er av interesse eller nytte for flere.
Artikkelen oppdateres fortløpende. Har du spørsmål, innspill eller tips til noe som kan høre hjemme her? Send det til chris@trigger.no
Sentrale ressurser
Ingen kan eller trenger å få med seg alt. Her har vi samlet noen utvalgte ressurser som gir et solid utgangspunkt for å henge med:
- 🔥🧠En massiv samling av rapporter og ressurser hvor mange verdenskjente strateger og bransjefolk har bidratt. Skal du sjekke ut én anbefaling fra oss, bør det være denne.
- 👍🏼Gruppen Koronavett for merkevarer på Facebook teller i skrivende stund 1800+ folk og er et godt utgangspunkt for norske betraktninger rundt kommunikasjon og korona. Sjekk blant annet ut de 10 "Koronavettreglene".
- 🔗Lenkesamlingen fra samme miljø som i øverste punkt samlet opp i ett Google-dokument.
- 👓Coronavirus - Brand, Business & Marketing Resources. Også et Google-dokument hvor det på dugnad samles inn relevante artikler, rapporter, strategier, trender, og mye mer.
PS. Om du, som oss, liker å dele det du finner med kollegaer og bekjente: husk å skrive hvorfor du tenker at dette er relevant for dem. Ikke forvent at alle orker å lese alt. Dette gjelder jo alltid, men spesielt nå.
Tidshorisonter & strategi
Det sprintes naturlig nok en del for å komme opp i fart og gjøre kritiske endringer nå, men dette ser definitivt ut til å bli et maraton. Se for eksempel:
- ✋🏼Geir Bukholm fra FHI intervjuet i Forskning.no. Snakker ikke om å å stoppe epidemien, mål om kontrollert epidemi. = Lengre horisonter.
- ⏳«Living in a state of pandemic». MIT peker også på at vi ikke kommer tilbake til «normalen» med det første.
Mange forventer lavere trykk i salg og merkevarebyggende aktiviteter under epidemi og sosial begrensning, men her er noen interessante lenker som peker på muligheter ved det motsatte:
- 🚀To gode innlegg fra Blichfeldt (BTF Innsikt) og Sandvik (Kantar). Del 1 presenterer mulighetene for å vinne frem i nedgangstider, med relativt høyere trykk enn konkurrentene og oppfølgingen illustrerer godt farene ved å gjøre det motsatte.
- Meta-analyse av reklameeffekt under og etter nedgangstider, som peker på det samme som i innleggene over.
«A Critical Review and Synthesis of Research on Advertising in a Recession» (2009) (2) - Artikkel med samme tematikk i Marketingweek.
Mer strategi-input:
- 🚁Ogilvy har som mange startet egen videosendt foredragsserie og det første innlegget ut er vel verdt tiden for å sortere tankene og få god input på hvordan gripe dette an. «What's Next: Steering Brands through COVID-19» i videovariant av presentasjonen på 53 min her, eller slidedeck her.
- 🧭 Ipsos har laget en oversiktelig og god rapport, med sentrale trender som bakteppe for konkrete råd for merkevarer og selskaper: "How Can Brands Respond To The Coronavirus Crisus - Threats & Opportunities for your Business" (PDF)
- 👕HBR med flere gode råd på veien fremover. Fra overordnede perspektiver om hvordan holde seg løpende oppdatert på en balansert måte - et varsko her om byråkrati og interne bremseklosser - til hvordan utvikle robusthet i egen virksomhet.
- 🎨Danske &Ko presenterer sine overordnede tanker om hvordan gå frem, grovt delt inn i tre faser.
- Edelmans tillitsbarometer — spesialrapport korona. Folk leser MYE nyheter, og er bekymret for troverdigheten. Tar også for seg forventninger til arbeidsgivere.
- Konkrete råd og grep for retailbransjen fra Bain & Company. Tilnærmingen er overførbar og relevant for andre kategorier.
- Enkle, men nyttige råd for koronapreget kommunikasjonsarbeid fra Forrester. (+ gratis rapport for b2b kriseberedskap.) Både intern og ekstern kommunikasjon i fokus.
- WEF Covid Action Plan. (Tilgjengeliggjort uten abb.) COVID-19 «transformation map» med trendoversikt for ulike spesielt berørte bransjer osv.
Samfunnsansvar
Kravet om at selskaper virkelig tar samfunnsansvar intensiveres. Det går raskt fra å være siste side i årsrapportene til førstesiden i avisene. Vi har snakket om verdien av å gå fra å være en produkt- og tjenesteleverandør til å bli en samfunnsaktør lenge, men behovet har vel knapt vært tydeligere enn nå.
- 💚Petter Gulli skriver godt om forskjellen mellom ord og handling i denne sammenhengen.
- 💰Les også om "Stakeholder Capitalism" i Davos Manifesto 2020 (Pre-korona, men fortsatt aktuell.)
«The purpose of a company is to engage all its stakeholders in shared and sustained value creation. In creating such value, a company serves not only its shareholders, but all its stakeholders – employees, customers, suppliers, local communities and society at large.» - 🗽"Staten" har på kort tid fått en mer positiv konnotasjon i flere politiske leire. Når sosialdemokratiske tanker og løsninger etterspørres i stor skala i USA (indivudualismens høyborg og the Land of klare-seg-selv), så skjønner man at store ting er i bevegelse.
- 💴 Kontantbidrag fra stat til befolkning er et av tiltakene mange land innfører. Er UBI (Universal Basic Income) på vei til å gå fra å være et fjernt tankeeksperiment til realitet? Vi er avhengige av hverandre, bør det reflekteres bedre i inntekt og økonomisk politikk? Professor Kalle Moen intervjues i forskning.no.
[Se ulike eksempler på selskapers uttrykk for samfunnsansvar m.m. i avsnittet under. ↓]
Hva gjør andre merkevarer og selskaper?
- 🔎"A Regularly Updated List Tracking Marketers' Response to Coronavirus" – en god oversikt i Adage som går over mang en spaltemeter.
- 💡En annen oversikt over "Brand Responses" som også oppdateres jevnlig.
- 📌Brandchannel kommer med sine jevnlige «Brand Moves Roundup» – oversikter som gir et fint overblikk over hva ulike merkevarer har gjort den siste tiden. 27.mars, 26.mars, 23. mars osv.
- Nevnt tidligere, men denne rapporten fra Ipsos gir som sagt gode og konkrete råd om hvordan selskaper og merkevarer kan tenkes å gripe an situasjonen. "How Can Brands Respond To The Coronavirus Crisus - Threats & Opportunities for your Business" (PDF)
- 👍🏼👎🏼Sjekk også ut: didtheyhelp.com - en nystartet side som kartlegger og vurderer innsatsen til ulike selskaper (og kjendiser.)
Trender & tendenser
Både små og store trender & tendenser kan være kilde til verdifull innsikt. Dette skal det gjøres en større jobb på fremover, men her er noen smakebiter.
🔮Spåkuler og spådommer
- ⚖️34 ulike eksperters syn på hvordan pandemien kan endre verden. Litt mye «Dette er det jeg vil at skal skje» / «Dette er det jeg har fryktet at vil skje hele tiden», men vel verdt en gjennomlesning om man har en klype salt tilgjengelig.
- 🤖Tittelen "We're Not Going Back to the Way Life Was Before" er i overkant bombastisk, men «Thanks to the coronavirus, the future may arrive earlier than expected.» er en stødig påstand.
- ⏩Yuval Noah Harari (mannen bak Thinking Fast & Slow) tenker på verden etter koronavirus. Det var den som først fikk oss til å virkelig tune inn på spenningen mellom folkehelse og personvern i forbindelse med pandemien.
- 👀Tema i kikkerten: Privacy vs health
📱🦠Les mer om teknologitracking av virusspredning i Sør-Korea, Israel, Taiwan, Europa - og i Norge - her. - 🤖Og få med deg dette: Kinesiske roboter som patruljerer, passer på at folk bruker maske, scanner folk for feber med mer...
- 👀Tema i kikkerten: Privacy vs health
- 🎯Trendwatching presenterer 10 trender de mener vil være spesielt gjeldende post-korona. Det er også mulig å laste ned en mer utfyllende rapport gratis.
- ❼ 7 endringspunkter fra Ole Petter Nyhaug. Vi håper jo han tar feil på et par av dem (som endringen fra idealisme til materialisme), men her er det flere gode og oversiktelige perspektiver. Se også Kantars Koronamonitor.
👀 Flere ting man kan ha i kikkerten:
- 💉 "Health vs economy" 💰
Folkehelse og samfunnsøkonomi er ikke motsetninger, men det kan fort virke slik når politiske kamper skal utkjempes. Denne falske dikotomien er ganske så brennaktuell og verdt å få et mer nyansert bilde rundt. Problemstillingen drøftes blany annet godt i podcasten The Ezra Klein Show - episode "Is the Cure worse than the disease?" (26.mars 2020, Spotifylink) - «So I guess we can finally say goodbye to that overused ‘insight’ that despite being more connected than ever we are evermore further apart. I cheers to that.» 💌
Sitatet over var en betimelig kommentar i en tråd på Facebook om hvordan vi ser virtuelle løsninger bli redningen for mye av vårt sosiale liv. Her er en lettbeint NYT-artikkel om "virtuell" sosialisering i karantenetid. Og her er en tjeneste for å se på Netflix med venner - over video selvfølgelig. - 🚪«Shut-in economy» Noen har allerede "coinet" et begrep for denne økonomien som blomstrer opp i samfunn preget av sosial distansering.
- 👨🏻🍳🥇"Litt trått blir hot" – over natta gikk i hvertfall mange fra tidsklemma og hverdagens tjas og mas, til å ha mer tid hjemme enn vi vet hva vi skal gjøre med. "Slow food" og mer tidkrevende hobbyer og håndtverk har fått sin renessanse. Det bakes grytebrød og settes surdeiger i et tempo som minner om norsk vinteridrett.
- 📩"Postcards from the Apocalypse": Sitater fra den globale surveyen "The Emotional Impact of COVID19". Gir noen fine innblikk i hvordan hvordan folk tenker, føler og har det midt oppe i pandemien. Alle resultatene her.
Initiativer i kommunikasjonsbransjen
- 🌍Åpen brief fra FN til alle kommunikasjonsmiljøer.
6 åpne briefer i ett. Alt fra informasjonsbehov om hygiene, sosial distansering og symptomer, til myteknusing og fokus på å spre godhet og dele ressurser. (Vi er selv med på denne.) - 💡The Open Creative Alliance - De sier det godt selv:' A global alliance of creatives, leaders, technologists and makers that have taken up the call to mitigate the disasters, define new possibilities and create channels for mass participation.' Sjekk for eksempel ressursoversikten og idébanken. (Legg også merke til det potente verktøyet Notion som de bruker for å strukturere innsatsen sin.)
- 🖥Design to Combat Covid-19
Siden oppdateres fortløpende. Kontakt oss gjerne om du har spørsmål eller innspill.