– Opptatt av kampen om fakta
Sommerspalten: Randi Hagen Eriksrud
I sommerspalten vår slår Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i Av-og-til, et slag for både sjø og fjell, faktabasert kommunikasjon og tabubryting av alkoholens negative sider.
Fortell om sommerens ferieplaner!
En uke i seilbåt, en uke i Italia og to uker på fjellet. Det blir fire uker fylt med alle bøkene jeg ikke har fått lest det siste året, mye tid med familien, og så har jeg alltid ambisjoner om joggeturer (som det sjeldent blir noe av).
Ut i skog og mark, ligge på stranda eller kjøre rundt på sjøen?
Ut i skog og mark. Barndommens somre var alltid fylt med mange og lange fotturer. Frisk fjelluft, kvikk lunsj, gnagsår og myggstikk. Det blir ikke mer sommerstemning enn det – i hvert fall for ei som er vokst opp i innlandet.
Hvilken kommunikasjonstrend er du særlig opptatt av eller spent på om dagen?
Som statsviter og kommunikatør er jeg er opptatt av kampen om fakta. På mitt felt ser man det med stadige oppslag om at alkohol er bra for deg og kroppen din, at hjerte ditt får trent med et glass rødvin, osv. Sånn er det dessverre ikke. Det er gode grunner til å ta noen glass vin i sommer, men helsen din er ikke en av dem.
Er det noe du ser spesielt fram mot å jobbe med når du er tilbake etter ferien?
Ungdom og alkohol. Etter mange år med positiv utvikling ser det nå ut til at ungdom har mindre tro på fremtiden, er mer involvert i problemadferd og at drikking igjen er på vei til å bli på moten. Det er faresignaler som vi må ta på alvor og prøve å snu.
Har du noen tanker om hva som blir viktig for dere i høst?
For oss i Av-og-til handler det alltid om å bryte tabuene knyttet til å snakke om alkoholens negative sider. Det må blir lettere for helsesykepleiere og fastleger å komme i dialog med folk om hvordan de drikker alkohol. Det må blir lettere for søsteren til hun som ofte drikker for mye i familieselskaper å si i fra, og det må bli lettere for de barna som vokser opp i hjem der mamma og pappa drikker for mye å fortelle om det vanskelige og vonde som skjer hjemme.
Sjekk ut vår siste kampanjefilm i samarbeid med Av-og-til "Du får ikke sommeren tilbake".