Vil ikke være i bås

Byrået som ikke ville være i en bås

16.11.2017

Torsdag forrige uke kunne Kampanje og Kantar TNS avsløre at Trigger Oslo er kåret til årets PR-byrå for 5. år på rad. Det har vært en stor ære å vinne alle disse årene, og vi er umåtelig stolte og ydmyke over at PR-arbeidet vårt nok en gang anerkjennes som det beste i landet.

Samtidig lever vi i en tid hvor spillereglene endres radikalt, da må også kategoriene vi som spillere sorteres i gjenspeile disse endringene. Til neste år håper vi derfor at samtlige byråer kan få konkurrere i kategorier som faktisk gjenspeiler den jobben vi gjør, fremfor å bli båssatt i utdaterte kategorier som ikke lenger har livets rett.

Verden er i stor endring, og kommunikasjonsfaget likeså. Inntoget av de store konsulentgigantene som McKinsey, Accenture og Deloitte vil få store konsekvenser for hvilken retning bransjen utvikler seg fremover. Dette er byråer som har en sterk posisjon innen organisasjonsutvikling, ledelse, forretningsstrategi og produktutvikling – områder der de etablerte byråene i kommunikasjonsbransjen frem til i dag ikke har sin kjernekompetanse. Nå ser de mulighetene i å kombinere disse ferdighetene med kommunikasjon og PR.

I Trigger Oslo har vi sett behovet for å rigge vårt eget byrå for de endringene som skjer nå, og for de som kommer. For å sikre dette har vi hatt knallhardt fokus på å videreutvikle faget vårt, både innen PR, men også hvordan vi jobber strategisk og kreativt. Vi måtte revurdere hvordan vi var organisert, og om byrået satt på riktig kompetanse, rett og slett revurdere Triggers forretningsmodell.

– Vi har sett behovet for å rigge vårt eget byrå for de endringene som skjer nå.

Vi har klokketro på at utvikling gjøres best i samarbeid, og i en mest mulig reell setting, og derfor har vi det siste halvannet året involvert kundene våre i dette arbeidet. Resultatet er en rekke nye metoder, prosesser, produkter og tjenester som vi og kundene våre ser skaper resultater. Samtidig som vi har drevet nyutvikling har vi naturligvis fortsatt å jobbe med kundene våre innenfor ulike disipliner av kommunikasjonsfaget, der PR har vært og vil fortsette å være ett av flere virkemidler.

Vi har aldri vært spesielt opptatt av merkelappene i bransjen. Ikke da vi for syv år siden lanserte byrået vårt og en metodikk for å skape ekte engasjement ved å involvere målgruppen direkte i kommunikasjonen. Ikke da vi begynte å ansette kreatører fra reklamebransjen og satte dem sammen med våre strategiske PR-rådgivere. Og heller ikke da vi kort tid senere bygget opp et spesialistmiljø innen innholdsmarkedsføring og kanalstrategi. ”Er dere egentlig et PR-byrå?”, ble vi spurt den gangen. ”Tja”, svarte vi og fortsatte med å videreutvikle miljøet vårt med analytikere, forretningsutviklere, merkevarebyggere, journalister, designere, digitale entreprenører og statsvitere.

Den tradisjonelle bransjeinndelingen gir oss ikke svaret på hva vi er, fordi inndelingen ikke er en adekvat representasjon av arbeidet som utføres. I Trigger forsøker vi å utvikle og posisjonere virksomheter og levere løsninger som svarer opp på de utfordringene kundene våre møter fremover. Da er ikke PR hele svaret, ikke en reklamefilm heller for den saks skyld. Vi har selv definert oss som et utviklingsbyrå fordi vi synes det bedre favner bredden i kompetansen vår og sier noe om hvilket fokus vi har som er å bistå virksomheter med rådgivning som best mulig posisjonerer dem for fremtiden. Når vi torsdag kveld forrige uke ble kåret til Årets PR-byrå for femte året på rad, ble vi derfor jublende glade og skikkelig stolte av oss selv, kundene og samarbeidspartnerne våre – men når vi på nytt blir spurt om ”dette betyr at vi er et PR-byrå” svarer vi nok like motvillig som før.

– Den tradisjonelle bransjeinndelingen gir oss ikke svaret på hva vi er, fordi inndelingen ikke er en adekvat representasjon av arbeidet som utføres.

På tide å revurdere kategoriene

For selv om vi er stolte over anerkjennelsen som ligger i kåringen, undrer vi oss over mangelen på utvikling i kategoriseringen av byråene i den, som stort sett har vært uforandret. Dette er det på tide å gjøre noe med. Bransjeglidningene gjør det til en utfordring å skille mellom de ulike byråene, og det er jo ikke byråene det går mest utover. De som blir skadelidende er kundene, som skal forsøke å navigere i et byrålandskap som blir mer og mer uoversiktlig. Markedsdirektør Ingvar Sandvik i Kantar Media, som har utført Byråprofil-undersøkelsen for Kampanje, sier i en kommentar til Kampanje at han sliter med å se at vi kommer til å oppleve «15-år-på-rad-vinnere» i årene som kommer slik vi har sett med TRY reklamebyrå, og han forklarer dette med bransjeglidningen. Det er på mange måter en styrke at flere byråer og aktører kan få en plass i et tradisjonelt sett ganske så homogent byrålandskap, men forutsetningen må da være at man faktisk måles på det man leverer på, og viktigst av alt: At kundene vet hva de får.

Vi mener derfor det er på høy tid at bransjen, i samarbeid med de ulike bransjeforeningene, tar ansvar for å rydde opp og tenke helt nytt rundt hvordan vi måles opp mot hverandre og kategoriene vi settes i.

Så får vi se hvilken bås vi og våre byråkollegaer havner i neste år. Kanskje slipper vi alle ut av båsen til slutt.

Av Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger Oslo.