Trollfighters
Dro nettrollene frem i lyset så de sprakk
Med Trollfighters satte Kari Traa nettmobbing på dagsordenen og ble en tydelig stemme i en hyperaktuell samfunnsdebatt.
Bakgrunnen for kampanjen var et ønske fra Kari Traa om å lage en profilskapende reklamefilm. I stedet for tradisjonell reklame, ble løsningen ble å ta tak i en utfordring som unge jenter er spesielt utsatt for og ved det sørge for at Kari Traa tok steget fra leverandør av feminine sportsklær til å bli en tydelig stemme for sin målgruppe i en svært aktuell samfunnsdebatt.
Digital trakassering er et globalt problem som opptar jenter over hele verden. Mange jenter som prøver å gjøre noe bra for seg selv eller andre, må tåle mye hets på nett, fordi de våger å ta en offentlig rolle. Kari Traa lever etter mottoet ”for jenter og av jenter” og er som merke opptatt av å støtte sin målgruppe. Med #trollfighters ville vi vise viktigheten av at jenter bygger hverandre opp på en positiv måte, og gjør hverandre sterke slik at nettmobbere blir svake i forhold. Vi ville vise at Kari Traa-jentene ikke er ofre, men fightere.
Kampanjen ble lansert gjennom en viral film der vi viser frem et mangfold av sterke jenter med ulik bakgrunn som har opplevd å få trakasserende kommentarer i ulike digitale kanaler. I filmen tar jentene tar et oppgjør med trollene på sine egne premisser ved å avsløre deres identitet og bringe dem frem i lyset slik at de – som norske folkeventyr vil ha det – sprekker når de kommer frem i lyset.
Kari Traa frontet selv lanseringen og fikk bred støtte blant både profesjonelle idrettsutøvere og andre kvinnelige opinionsledere. Dekning av kampanjen har vært massiv og nådd ut til over 10 millioner gjennom pressedekning og over 5 millioner i sosiale medier, blant annet gjennom mobilisering rundt #notrollcanbreakme. I en undersøkelse sier ni av ti nordmenn at det er positivt at Kari Traa bruker sitt merke til å bekjempe nettmobbing og 1 av 3 har fått et mer positivt inntrykk av merkevaren etter kampanjen .
Filmen ble produsert av Kandidat og regissør var Frederic Esnault. Kampanjesiden ble produsert av Meat Digital.