The Proud Experience

The Proud Experience

Vi inviterte tre personer som kommer fra land der det er problematisk å være skeiv, til sommerens vakreste eventyr – Oslo Pride Parade.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
Se casefilmen her

Innsikt

Det er fortsatt mange steder i verden hvor det ikke er sosialt akseptert å være skeiv, der det til og med innebærer risiko for trakassering og vold. I over 72 land er det fortsatt kriminelt og i enkelte land også straffbart med døden. Derfor kan det å reise for en person som definerer seg som LHBT (lesbisk, homofil, bifil eller transperson) være veldig annerledes enn for andre reisende.

I Oslo er innbyggerne stolte av å bo i en åpen og mangfoldig by, og vi ville vise de skeive nettverkene rundt om i verden at Oslo er en trygg destinasjon. En by der alle får være seg selv, uavhengig av hvem de elsker.

De fleste nordmenn har en liberal holdning til skeiv kjærlighet og mangfold, og Norge var en av de første landene som vedtok en lov mot diskriminering av LHBT-personer. En av de beste eksemplene på nettopp dette er Oslo Pride Parade. En fantastisk feiring hvor omtrent halvparten av byens befolkning hyller at det er en menneskerett å få være seg selv og elske hvem man vil.

Løsning og gjennomføring

Vi inviterte tre LHBT-personer som kommer fra land der det er problematisk å være skeiv, til å delta i paraden. De utvalgte ble Kadir fra Tyrkia og ekteparet Anna og Klara fra Tsjekkia, som fikk oppleve både paraden og hvor stolte vi nordmenn er av at Oslo er en trygg by - for alle. Gjennom turistenes øyne viste vi frem friheten som Oslo har å by på, til resten av verden.

For Kadir, som aldri har opplevd Pride før, ble det en emosjonell opplevelse. I hans hjemby hadde nemlig Pride nylig blitt avlyst for fjerde året på rad. Anna, som jobber som politibetjent, ble veldig positivt overrasket over å se at norsk politi faktisk deltok i paraden. Opplevelsene til Kadir, Anna og Klara ble dokumentert gjennom en film som vi distribuerte i sosiale medier. Vi samarbeidet tett med med både folkene bak Pride Oslo og med mennesker i målgruppen for å sikre at filmen ble autentisk.

For å nå bredt ut med filmen med et relativt lavt budsjett tekstet vi filmen til over 50 språk og spredte filmen i alle Visit Norways Facebook-sider og i PRIDE-nettverkene rundt om i verden, i tillegg til å samarbeide med nøkkelpersoner.

Resultater

Filmen fikk 1.3 millioner visninger i sosiale medier, hvor over 80 % av visningene kom fra utlandet. Det kom over 38.000 reaksjoner, kommentarer og delinger på Facebook.

Filmen ble også delt av mange av de store LHBT-organisasjonene på Facebook, og ble omtalt i flere LHBT-nettsider verden rundt. Oslo ble løftet frem som en trygg og god destinasjon for LHBT-reisende.