The Great Escape Oslo

En annerledes reiseskildring bidro til å sette Oslo på kartet

Sammen med Oslo Brand Alliance ville vi tilby misfornøyde turister en annerledes storbyopplevelse.

Internasjonale undersøkelser viser at Oslo er helt ukjent ute i verden. Oslo Brand Alliance (Oslo Business Region, VisitOSLO og Osloregionen) ønsket i sommer å sette Oslo på kartet gjennom å finne en innovativ, effektiv og digital måte å promotere byen internasjonalt på i tråd med verdiene: banebrytende, berikende og ekte.

For å løse denne utfordringen tok vi tak i et av Europas raskest voksende problem, nemlig overturisme, som fører til både slitasje og logistiske utfordringer for destinasjonene som er rammet og dårlige opplevelser for turistene som besøker stedene. Vi ønsket å vise at Oslo har et rikt kulturtilbud og godt med plass for de som er villige til å gi oss en sjanse.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
Kiwis get rescued from vacayfail

Med et ønske om å redde turister fra dårlige opplevelser, trålet vi sosiale medier på jakt etter folk som uttrykte misnøye over ferien sin i andre europeiske storbyer. Vi fant raskt et ungt par fra New Zealand, som på Instagram ironiserte et besøk på Louvre i Paris, der det var helt umulig å få syn på Mona Lisa i et hav av folk og selfiestenger. Paret ble kontaktet og tilbudt et 48 timers uforglemmelig Oslo-opphold, dersom de var villige til å droppe Paris og komme med en gang. Paret valgte å satse på Oslo, og ble belønnet med to døgn fullstappet av kultur og underholdning.

Innholdet har generert tusenvis av positive kommentarer og ønsker om å bli røvet av sted til Oslo.

Dokumentasjonen av parets opphold i Oslo har blitt til en ganske annerledes reiseskildring. Filmen beskrives som en hyllest til Oslo og alt som gjør byen til det den er, og fremkaller tydelig reiselyst. Totalt har filmen over 4 millioner visninger i sosiale medier der 90 % av disse kommer fra internasjonale seere. Innholdet har generert tusenvis av positive kommentarer og ønsker om å bli røvet av sted til Oslo, noe som åpner opp for spennende muligheter for å fortsette å bygge Oslo som merkevare og destinasjon.

Lonely Planet har gledelig nok også fått med seg at Oslo er en destinasjon verdt å satse på, og hovedstaden vår havnet på Lonely Planets prestisjefylte Topp 10-liste over byer å besøke i 2018.

Filmen er produsert av Waterdrop og vi takker alle som bidro med fantastiske Oslo-opplevelser: appen Lokalii, Bar Brutus, Himkok, Astral, Vippa Oslo, Villa Stenersen, Nasjonalgalleriet, Ekebergparken Skulpturpark, Blå og Sofar Sounds.