Den norske våren gir lykke

Den norske våren er ikke bare fantastisk vakker, den er også bra for hodet. Den intense forandringen i den norske naturen gjør at menneskehjernen produserer mer av lykkehormonene serotonin og dopamin. For å dele denne gleden med resten av verden, slo vi oss sammen med hjerneforskere og skapte Springfulness – en smak av den norske våren skapt for å gi lykkefølelse.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Oppgaven og innsikten

Midt i den mørkeste årstiden – mens potensielle norgesturister jobbet seg gjennom den dystre, europeiske senvinteren, ville vi lyse opp dagen og skape et ønske om å tilbringe våren ved en fjord på Vestlandet.

Målet var å øke besøket til Vestlandet i vårmånedene (april–mai), før sommersesongen.

Når årstiden skifter fra kald vinter til lys og luftig vår reagerer hjernene våre med å produsere mer av lykkehormonene serotonin og dopamin. Det gjør oss gladere og mer sosiale, samtidig som det får oss til å være mer ute. På grunn av den mørke vinteren og den tydelige overgangen mellom årstidene, har Vestlandet kanskje verdens fineste vår! Det betyr også at den kjemiske lykken er størst her. Det er verdt en tur til Norge!

Gjennomføringen

Vi kalte lykkeeffekten av den norske våren for springfulness, og med hjelp fra lokale forskere, laget vi en kampanje som fanget og delte den spesielle følelsen med resten av verden. Vi brukte den globale mindfulness-trenden som inspirasjon for formatet og skapte en filmserie og et unikt lydspor som fanger ulike glimt av vår.

Vi har jobbet med å fange den unike vårfølelsen i Norge både med lyd og bilde. Selv om man åpenbart må reise til Norge om våren for faktisk å oppleve ekte springfulness (i motsetning til mindfulness som kan oppleves hvor som helst, når som helst), greide vi å gi vinterdeprimerte europeere et lite dopaminkick gjennom unikt innhold.

Resultatene

  • Impressions: 30,6 millioner
  • Reach: 13,6 millioner
  • TrueViews/ThruPlays: 7,3 millioner
  • Klikk og organiske reaksjoner: 252 000