Redefine Luxury
Turisme og folks begjær etter luksus, endrer naturens skjønnhet. For å få turister til å reise mer bærekraftig, gjorde vi den norske landsbygda om til et førsteklasses luksuseventyr. Til hensyn for planeten, inviterte vi kun turister fra nærmarkendene.
Oppgaven
Som den offisielle norske turiststyren er hovedmålet til Visit Norway å tiltrekke seg reisende til Norge. En tilsynelatende enkel oppgave? Ikke akkurat. Visit Norway har også forpliktet seg til å redusere utslippene knyttet til turismen med hele 50 prosent. Vi stod overfor utfordringen med å øke antallet reisende til den norske landsbygda samtidig som vi minsket miljøpåvirkningen.
Målet ble da å få nordeuropeerne til å legge en episk, naturbasert reise til den norske landsbygda i stedet for å reise til oversjøiske land denne sommeren.
Den norske landsbygda er full av førsteklasses opplevelser som du kan nyte med god samvittighet. Vi ønsket å fremme dette med en reiselivskampanje som bryter med folks forventninger til hva luksus er.
Løsning
For å gi nytt perspektiv på hva luksusreiser kan være, redefinerte vi selve begrepet – på den norske måten. Med et elegant glimt i øyet skapte vi en kampanje som utfordret folks tradisjonelle oppfatning av luksus. Vi lånte ord og uttrykk fra luksussegmentet og kombinerte det med den ujålete, autentiske norske landsbygda. Målet var å bevise at ekte luksus faktisk er å reise med god samvittighet.
Gjennom kampanjen presenterte vi flere varierte og fantastiske bærekraftige ferieopplevelser, som å sovne under stjernene, spise organisk mat, utforske brusende elver med rafting og få ubegrenset tilgang til enestående norsk natur som Premium reiseliv. Den norske landsbygda har et bredt utvalg av bærekraftige «luksusopplevelser» som ikke er overdådige og reservert for noen få.
Kampanjen bestod av Hero-film, kortversjoner og annonser delt på alle sosiale mediekanaler. Vi opprettet også artikler og reisetips på visitnorway.com.
Mediekanalene som ble valgt i denne kampanjen var YouTube, Snapchat, Meta og Teads. Gjennom de betalte medieaktivitetene sikret vi at de rette personene så innholdet vårt og at vi genererte kvalitetsdata som kunne brukes i retargeting-aktiviteter sammen med partnere.
Aktivitetene ble lansert 13. februar og avsluttet 26. mars, og kampanjen rettet seg mot motivasjonssegmentet «Adventures in the World of Natural Beauty» i nærmarkedene Sverige, Tyskland og Nederland.
Resultater
- 16,4 millioner visninger.
- På YouTube leverte kampanjen visningsrater over benchmark i alle markedene og seerne fullførte i snitt 92 prosent av hovedfilmen.
- 4,2 millioner i rekkevidde på tvers av Sverige, Tyskland og Nederland.
- Med 105 000 klikk, likes, kommentarer og delinger var det flere som var enig i at det er på tide å redefinere luksus.