TV-aksjonen 2017

Hvert barn er en mulighet

Trigger Oslo stod bak fjorårets kampanje til verdens største dugnad. Vi ønsket å fokusere på muligheten og kraften som ligger i hvert eneste barn, og mobilisere flest mulig nordmenn til å følge et barn til skolen ved å bli bøssebærer. Jobben var et stort og viktig krafttak som sikret 243,5 millioner kroner til et uhyre viktig arbeid vi er stolte av å ha bidratt til.

Utdanning er et av UNICEFs viktigste arbeidsområder, og det var også tema for årets aksjon. Når barn i krig og konflikt ikke får utdanning står et helt lands fremtid på spill, og årets TV-aksjon skulle gi skolegang og håp til barn der krigen raser.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
Se kampanjefilmen her.

Følg et barn til skolen

Gjennomføringen av kampanjen er et stort økosystem av kommunikasjon i de fleste tilgjengelig kanaler.

Vi var opptatt av å bruke kraften og optimismen som ligger i hvert eneste barns tro på egen fremtid. Deres tro på å skulle bygge landet sitt ble vår drivkraft i hele mobiliseringsarbeidet. Gjennom en positiv vinkling på hvert eneste barn, ga vi alle nordmenn muligheten til å følge et barn tilbake til skolen ved å bidra som bøssebærer.10 år gamle Fanta fra Mali ble vårt symbol på fremtidstro, og stod sterkt i vår kampanjefilm og det meste av kommunikasjonen for øvrig. I tillegg til at vi bokstavelig talt tapetserte gatebildet i to uker før selve aksjonen, hadde vi et stort fokus på sosiale flater der vi kunne fortelle flere historier og oppfordre og utfordre til å melde seg som bøssebærer.

Youtubere skapte oppmerksomhet

Som et viktig premiss for å skaffe nok bøssebærere på dagen, måtte vi skape engasjement og fokus på tematikken. Tallene i sosiale medier viser at vi eksponerte en god porsjon av Norges befolkning som er på sosiale medier for årets innsamling; 1,5 millioner ble eksponert i snitt 3,5 ganger. Med 615 000 reaksjoner ser vi også at tematikken berørte.

Nytt av året var et spennende samarbeid med åtte kjente og unge youtubere som dukket opp som hemmelige lærervikarer på sin barndoms-skole for å lære bort om årets tema. Dette ga oss stort engasjement i nye kanaler, og ikke minst større oppmerksomhet hos morgendagens bøssebærere. Det sikret også god redaksjonell omtale i lokale medier.

Vellykkede næringslivsamarbeid

Gjennomføringen av kampanjen er et stort økosystem av kommunikasjon i de fleste tilgjengelig kanaler. I tillegg åpner det opp for næringlivsamarbeid, som vi også ønsket å utvikle ytterligere. Med Norwegian sørget vi for at «Luftens bøssebærere» gjorde det mulig også for de som var i lufta på aksjonsdagen å kunne bidra. Kabinpersonalet til Norwegian viste stort engasjement, og på noen av flyvningene ble bøssene så fulle at de måtte få utlevert nye bøsser!

Et annet vellykket samarbeid var med Hold (appen for studenter som kan spare opp poeng hvis de kobler av sosiale medier for å konsentrere seg om studiene). Her viste studentene stor vilje til å engasjere seg i tematikken, og i løpet av kun få dager sparte de tid tilsvarende over kr 200 000. Dette gir så absolutt håp.

Ved endelig opptelling av innsamlete penger kunne TV-aksjonen glede seg over 243,5 millioner. En sum som virkelig kan være med å sikre at barn får muligheten til å skape sin egen fremtid.

Please accept cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
Her kan du se film om Luftens Bøssebærere.

Takk for samarbeidet

TV-aksjonssekretariatet ved Vibecke Østby, leder TV-aksjonen, Guri Berndtsson Sanders, markedsleder og Maren Thorsen Bleskestad, kommunikasjonsleder.

One Big Happy Family (regi: Robin Hansen Tangen), Animasjonsdepartementet (regi Martin Engh), Shortcut, og Storm Studios.