Norske parforhold Wrapped
Hvordan kan vi snakke om utfordrende temaer som samlivsbrudd, sinnemestring og parterapi på en måte som både engasjerer og inspirerer? Familievernet tok inspirasjon fra og hektet seg på et svært kjent konsept i nyhetsbildet – Spotify Wrapped – og skapte en helt ny måte å fremheve sine tjenester på. Med Norske Parforhold Wrapped 2024 inviterte de nordmenn til å lære mer om Familievernets tilbud i et format som både vekket nysgjerrighet, skapte samtaler og ga ny innsikt.
Bakgrunn
Familievernet tilbyr gratis tjenester for familierelaterte problemer. Hvert år hjelper de hundrevis av norske familier gjennom både små og store utfordringer. Få kjenner norske familier like godt som dem. Familievernet ønsket å øke bevisstheten rundt sine tjenester og nå ut til flere – også de som ikke nødvendigvis står midt i en krise. Men hvordan kan vi snakke om samlivsbrudd, sinnemestring og parterapi på en måte som er positiv, engasjerende og som også skaper stolthet internt?
Løsning
En annen aktør som kjenner det norske folk godt, er Spotify. Hvert år i november engasjerer de både media og brukerne sine med "Spotify Wrapped" – en oppsummering av året som har gått, med lister over hva brukerne har hørt mest på, nye favoritter og populære sjangere. Folk elsker lister, og det vekker både nysgjerrighet og skaper samtaler hos folk og i media. "Wrapped" har blitt et konsept de fleste nordmenn kjenner igjen.
Med kontorer over hele Norge og hundrevis av timer med kurs og rådgivning hvert år, har Familievernet en unik innsikt i norske parforhold. For å nå ut til flere lanserte vi vår egen versjon av "Wrapped" – Norske Parforhold Wrapped 2024, samtidig med Spotifys kampanje. Dette konseptet ga oss en spennende mulighet til å gi et innblikk i norske parforhold, samtidig som vi viste frem Familievernets tjenester. Gjennom tall og sjarmerende historiefortelling presenterte vi hva Familievernet bidrar med – alt i et format folk allerede kjenner og liker.
Vi lot oss inspirere av Spotifys univers, både i innhold og visuell stil, og vekket nysgjerrighet hos nordmenn med topplister på hva norske par kranglet mest om og hvilke kurs og tilbud som var mest populære i året som har gått.
Norske Parforhold Wrapped 2024 ble delt i Bufdirs egne kanaler, og av de lokale familievernkontorene. Samtidig benyttet vi anledningen til å komme med gode råd til hva familiene selv kan gjøre i hverdagen, og fikk på den måten kommunisert det brede tilbudet Familievernet har.


Resultat
Med vår versjon av Wrapped fikk vi tydelig frem hva Familievernet gjør, hvilke tilbud som er tilgjengelige, og ikke minst viktigheten av arbeidet de utfører for norske familier. Kampanjen ga innsikt i hvor mange par Familievernet hjelper hvert år, og innholdet var digitalt tilpasset for spredning på sosiale medier.Kampanjen fikk betydelig oppmerksomhet og ble plukket opp av flere medier. Blant annet laget Nyhetskanalen TV2 hadde et lengre innslag hvor de diskuterte konseptet og fremhevet Familievernets viktige rolle.
Ved å presentere tilbudene på en ny måte, uten å emosjonelt gå inn i konflikter og kriser, skapte vi en original og positiv vinkling. Dette resulterte i en intern stolthet blant de ansatte, som delte innholdet bredt i sine egne kanaler.
Med en enkel produksjon og innsiktsbaserte data fra Familievernet bidro vi til å øke kjennskapen til tjenestene. Kampanjen understreket at Familievernet er tilgjengelig for alle – uten krav om henvisning eller store problemer.
