Mega Parents
Superhelter møter også hverdagen
Familievernet sliter med å engasjere fedre til å kontakte dem for hjelp i deres familieliv. Basert på enhver pappas ønske om å være den perfekte pappa, og med litt inspirasjon fra deres barndoms superhelter, brakte vi et spesielt univers til live igjen. Vi introduserte det animerte universet "mega-parents". Vi lot også våre dysfunksjonelle superhelter illustrere typiske hverdagskrangler i et Facebook-retargetingløp.
Resultatene: 250% økning i engasjement fra menn i sosiale medier (56% - flere menn enn kvinner engasjert seg!). Høyt antall henvendelser i kampanjeperioden, og 108% økning i FB-følgere.
Bakgrunn og utfordring
Familievernet tilbyr gratis rådgivning og støtte til alle norske familier som trenger litt ekstra hjelp i hverdagen. Tjenesten er lavterskel og krever ikke henvisning fra helsepersonell. Dessverre er dette gode tilbudet stort sett ukjent spesielt hos den mannlige delen av befolkningen. Stereotypisk hadde Familievernet nesten utelukkende kvinner engasjert i kommunikasjon sin på Facebook spesielt. Familievernet ønsket å gjøre noe for å fange norske menns oppmerksomhet og øke kunnskapen deres om tilbudet, og ta ned terskelen for å ta kontakt.
Løsning og gjennomføring
Basert på enhver pappas ønske om å være den perfekte pappa, og med litt inspirasjon fra deres barndoms superhelter, brakte vi et spesielt univers til live igjen. Vi introduserte det animerte universet "mega-parents", med gjenkjennelige superhelter i hovedrollen.
Animasjonsfilmen som er laget i samarbeid med Animasjonsdepartementet, lar handlingen starte i en scene som mange foreldre kan kjenne igjen; selv om det gjør vondt å akseptere at måten vi oppfører oss kan påvirke barna våre på en negativ måte. Alt dette for å trigge viljen til å kontakte Familievernet for å be om hjelp. Budskapet skal senke barrieren og anerkjenne at; selv superhelter må håndtere et hverdagsliv. Det er helt greit for vi kan alle trenge litt hjelp fra tid til annen. Vi lot også våre dysfunksjonelle superhelter illustrere typiske hverdagskrangler i et Facebook-retargetingløp.
Resultater
Vi kan trygt si at norske fedre responderte. 56% men engasjerte seg i kommunikasjonen, en økning på mer enn 250% fra benchmarken på 22%. Frem til nå hadde så godt som all kommunikasjon engasjert kvinner ganske utelukkende. Vi fikk også en økning på 108% facebook-følgere. Og henvendelsene til Familievernkontorene i kampanjeperioden viste en markant økning. Kampanjen er også i finalen i «EM i PR» i kategorien marketing to men.
Vi har etablert et gjenkjennelig og sjarmerende univers som vi kan videreutvikle i årene som kommer. Våre superhelter kan til og med ha andre foreldre og venner som vi kan støte på og fortelle historier om for å få folk til å snakke mer om utfordringene ved å være de superforeldre vi ønsker å være. Og ber om hjelp til å lykkes.