Matro til småbarnsfamilier

Kan et bordspill gjøre måltidene med barn mindre stressende?

I 2015 lanserte Mills DA konseptet "Matro", for å gi folk et sunnere og mer avslappet forhold til mat. I 2016 fant vi ut at norske småbarnsforeldre synes hverdagsmåltidene er stressende. Da utviklet Mills Matro-spillet.

2 av 3 nordmenn mener det er avgjørende at selskap de handler fra, tar et tydelig og troverdig ansvar for samfunnet. Det bestemte det norske mat- og merkevarehuset Mills seg for å ta på alvor.

Mills etablerte derfor Matro, et langsiktig initiativ og samfunnsansvarsprosjekt, der målet er at befolkningen skal få tilbake et sunnere og mindre komplisert forhold til mat og måltider. Med Matro ønsker vi å gjøre mer enn å belyse problemstillinger. Vi ønsker å tilføre konkrete løsninger, som kan ha en reell, positiv innvirkning i målgruppens hverdag.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
Matro casefilm.

I 2016 ønsket Mills å gjøre noe for barnefamilier, som er storforbrukere av Mills’ produkter. Forskning viser at fundamentet for å få et godt forhold til mat senere i livet, etableres i svært tidlig alder. Her står måltidet sentralt som en samlende arena for familien. Vi fant også ut at 1 av 3 småbarnsforeldre blir stresset av hverdagsmåltidene. De største utfordringene er at barna ikke liker maten, ikke sitter i ro under måltidet, og ikke vil spise nok. Dette skaper stress, mas, kjefting, dårlig samvittighet og dårlig stemning rundt bordet.

Løsningen ble et pedagogisk og lekent brettspill for voksne og barn.

Så hvordan kunne Mills bidra til å gjøre måltidene til en hyggelig og samlende arena for barnefamiliene? Vi samlet en innsiktsgruppe med pedagoger, barnefamilier, ernæringfysiolog og psykiater, og kartla behovet for et helt nytt produkt, som kan hjelpe småbarnsforeldre med å skape matro og trivsel rundt matbordet. Et verktøy som kunne bidra til å flytte fokus fra maten til samtalen. Fra regler til god stemning. Fra masing til kos.

Løsningen ble å utvikle et fysisk brettspill, et pedagogisk, enkelt og lekent spill som kunne skape glede og måltids-trivsel for voksne og barn, samtidig som spillet oppmuntrer til et variert og sunt kosthold. Sammen med innsiktsgruppen teamet vi opp med Nordens største spillprodusent. Vi fikk distribusjon gjennom Norges største bokhandlerkjede og markedsleder på brettspill. Det var første gang de samarbeidet med en kommersiell aktør på denne måten.

Spillet ble raskt omfavnet og elsket av målgruppen, som ga tilbakemeldinger på at spillet hadde akkurat den effekten vi ønsket. Vi utviklet også en gratis, digital utgave av spillet for å gjøre det tilgjengelig for flest mulig. Spillet i butikk ble solgt like mye som bestselgeren ”Den forsvunne Diamant”.