Lys i julemørket

Over hele landet bor det ildsjeler som hver jul sprer glede til lokalmiljøet med sine julepyntede hus. Veteranen innen julekommunikasjon, Coca-Cola, ønsket å hedre en som i mange år har lyst opp sitt nabolag i førjulstiden. Slik hjalp vi Coca-Cola med å gjennomføre overraskelsen.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Oppgave og innsikt

Julelys gjør førjulstiden ekstra magisk. For å skape lys i mørket, har Coca-Cola i mange år reist landet rundt for å spre julestemning med sin ikoniske Christmas Caravan. De er ikke alene om å ønske å spre glede gjennom julelys.

I hver bygd og by i vårt landstrakte land bor det mennesker, som i likhet med Coca-Cola, elsker å spre julestemning i sine lokalsamfunn. Noen hus har blitt så populære attraksjoner at folk kjører lange omveier for å ta en titt.

I 2022 lå imidlertid julelys-sesongen an til å bli den mørkeste på lenge. Dyre strømpriser og generelt økte levekostnader gjorde at flere måtte gjøre harde prioriteringer. Det var flere oppslag i mediene om lokale ildsjeler som fryktet for sine årelange julelys-initiativ.

Blant dem var Gunnar Wold fra Nøtterøy, som i lang tid hadde pyntet huset sitt med over 30 000 lys. Han var redd for at lysene ikke kunne stå på like lenge som tidligere år. Datteren til Gunnar opprettet derfor en Spleis, i håp om å få dekket utgiftene faren har til strøm i desember.

Også naboene til Gunnar ble triste av å tenke på at det kanskje ikke ble like god stemning fra «julehuset» i år.

Coca-Cola hadde fulgt med på saken til Gunnar fra sidelinjen, og ønsket å gi han litt hjelp på veien, og heder og ære for alle de årene han har gledet sitt lokalmiljø.

Gjennomføring

Løsningen ble å legge inn et ekstra stopp på Christmas Caravan sin årlige juleturné, og overraske Gunnar med julemagi i hans egen hage.

Det ble planlagt en fest i hagen hans, hvor både naboer, venner, familie og barn var invitert. Det ble gjort hemmelige befaringer utenfor huset, koordinering med datteren, utsendelse av fysiske invitasjoner til naboer og venner, i tillegg til planlegging av alt som må på plass for å lage en stor fest som hedersgjesten ikke skal vite om.

Ordføreren i Færder kommune ble også invitert. Han hadde også lagt merke til Gunnars engasjement, og ønsket å delta på overraskelsen.

For å sørge for at Gunnar var hjemme, ble han spurt om han ville bli intervjuet til en sak om julepyntede hus. På den måten kom produksjonsselskapet seg inn i huset til Gunnar, og fikk hele overraskelsen på film. Det andre produksjonsteamet, sammen med Christmas Caravan, stod klare på utsiden.

Resultat

Søndag 11. desember rullet Christmas Caravan inn på gårdsplassen til Gunnar. Sammen med familie, venner og naboer ble det laget stor ståhei for å få oppmerksomheten hans, slik at han kom ut i hagen. Det var en nesten målløs Gunnar som fikk seg en skikkelig overraskelse. Det ble taler, musikk, bålkos og nissebesøk, til stor glede for både Gunnar og gjestene.

Overraskelsen ble skrevet om i både lokale og nasjonale medier, og engasjementet på sosiale medier var stort.