Kunsten kommer hjem

Åpningen av det nye Nasjonalmuseet er en etterlengtet begivenhet i Norge, og for mange føles ventetiden frem til åpningen i juni 2022 som lang. Hvordan kunne Nasjonalmuseet tilby fantastiske kunstopplevelser for publikum uten å ha et museum å invitere til? Ved å forvandle hele landet til vårt kunstgalleri.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
Se casefilmen.

Løsningen

Vi sendte de mest ikoniske verkene fra den nasjonale kunstsamlingen rundt om i landet på en Norgesturné uten sidestykke. Brudeferd i Hardanger, en av våre største nasjonalskatter, ble stilt ut bak lås og slå i fengselet, under vann på restaurant Under, på et sykehjem, et mottakssenter, en togstasjon og en militærleir - for å nevne noen få. Vi overrasket til og med en person som la igjen en positiv kommentar om turnéen på museets FB-side med sin helt egen private utstilling hjemme. Slik koblet vi mennesker fra alle samfunnslag med vår felles kulturarv.

Vi stilte også ut kunstverk med lokal tilknytning til stedene vi besøkte, og brakte på den måten verkene hjem til sin opprinnelse, før de til slutt ankom sitt nye hjem på Nasjonalmuseet.

Hver utstilling fortalte en historie, som ble tilpasset og delt gjennom en rekke kanaler for å sikre at hele landet kunne delta i opplevelsen. Hvert stopp ble dekket av pressen og budskapet var klart: Den nasjonale kunstsamlingen tilhører alle mennesker over hele landet.

Resultatene

  • 36 utstillinger over hele landet, i alle deler av samfunnet
  • Hver utstilling ble dekket av lokal og nasjonal presse
  • 610.000 unike mennesker over hele Norge har sett innholdet vårt 7,4 ganger hver
  • Totalt 4,3 millioner visninger