Kjære kommune!

I en travel kommunehverdag er det ikke alle saker som når opp, og kanskje spesielt ikke de sakene som ikke brenner her og nå. «Forebyggende foreldrestøttetiltak» er en sånn sak som er lett å nedprioritere før det er for sent. Men da vi skreddersydde personlige brev der foreldre som sliter ba om hjelp – til hver eneste av våre 356 kommuner – traff vi en nerve.

Oppgaven og innsikten

Visste du at alle norske kommuner er lovpålagt (gjennom Barnekonvensjonen) å tilby barn en trygg oppvekst? For å hjelpe dem med det, har Bufdir utviklet en veileder for foreldrestøttende tiltak – det vil si kurs som bidrar til å skape trygge foreldre og å redusere antall barn som opplever omsorgssvikt.

Et tilbud man åpenbart sier ja til, ikke sant? Likevel sliter mange kommuner med å tilby alle tjenestene barn og foreldrene deres trenger. Paradoksalt nok skyldes det ofte at oppvektssjefer og andre ildsjeler i kommunene er for opptatt med å reparere og hjelpe der det allerede har gått galt, heller enn å jobbe forebyggende. Og det til tross for at forebygging er samfunnsøkonomisk mye smartere. Det er som om det er viktigere å hjelpe når det er for sent.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Løsningen

Vi trengte å vekke til live et brennende engasjement for foreldrestøttende tiltak, i en målgruppe der tiden ofte ikke strekker til. For å tenne gnisten i alle kommunene i Norge, valgte vi å lage en film som snakket direkte til seeren. Som et personlig brev adressert til kommunen ber tre desperate foreldre – på randen av omsorgssvikt – om hjelp før det er for sent.

For å forsterke sårbarheten av historien, og gjøre det viktig å gjøre noe med det, ønsket vi at filmen faktisk skulle oppleves personlig til hver enkelt kommune. I samarbeid med One Big Happy Family (OBHF) og Seen laget vi derfor 356 unike filmer, én til hver eneste kommune i hele landet. Det vil si 356 unike stemme-innspillinger og 356 unike brev visualisert i filmene.

Resultat

Vi traff tydelig en riktig nerve: Av de totalt 356 kommunene som fikk sitt personlige brev og film, har 320 åpnet sin landingsside minst én gang. Ikke minst har 1514 unike kommuneansatte sett filmen over 3 ganger hver. Blant disse har Bufdir fått 1575 klikk videre til ressurs-siden sin for foreldrestøttende tiltak.

Appellen ser ut til å ha nådd selv den mest avsidesliggende hjerterota i en kommune, og tallene taler for seg: Nå er det grunn til å tro at flere barn og foreldre kan få hjelp før det er for sent.