Jenter vil mer
Vi inviterte supportere til det de trodde var en helt vanlig fotballquiz. Mens de tippet på internasjonale, mannlige fotballspillere, viste fasiten seg å være én og samme spiller, nemlig deres egen datter!
Bakgrunn
Over 120.000 jenter og kvinner holder på med organisert fotball her til lands. Fotball er den største jente- og kvinneidretten i Norge, og i verden for øvrig. Likevel opplever mange jenter at forventningene fra omverden er lavere enn forventningene de har til seg selv.
Sammen med NHH gjennomførte Sparebanken Vest en undersøkelse blant spillere, foreldre og trenere i fotballklubber på Vestlandet. Undersøkelsen viste blant annet at både foreldre og trenere undervurderer jenters ønske om å utvikle seg som fotballspillere:
«1 av 4 jenter sier at hovedmotivasjonen for å spille fotball er egen utvikling. Kun 1 av 10 foreldre og trenere tror det samme.»
Konsekvensen er at ressursene fordeles ulikt og at jenter i mange tilfeller får et dårligere tilbud enn guttene.
Løsning
Med «Jenter vil mer» ønsker Sparebanken Vest å utjevne ulikhetene i tilbudet til gutter og jenter. Det handler ikke om å utvikle flere kvinnelige fotballproffer, men å ta jentene på alvor og gi dem det tilbudet de ønsker og fortjener. Derfor går Sparebanken Vest, sammen med Sportsklubben Brann, Sogndal og Arna Bjørnar i bresjen for et felles løft for jentefotballen på Vestlandet. Sammen har vi utviklet en støtteordning, og et tilbud til klubbene som tar tak i disse problemstillingene.
Vi inviterte til et lanseringsevent med et samlet fotball miljø og presse. Der presenterte professor Siv Skard ved NHH funnene i analysen, flere proffer fra SK Brann fortalte sine historier, og det var førpremiere på filmen «Jenter vil mer».
I filmen møter man fem foreldre som får presentert videoer, statistikk og sitater av det de trodde var mannlige fotballstjerner. Mens de tipper Zlatan, Messi og Haaland, skal det snart vise seg at fasiten på alle spørsmålene er én og samme spiller – nemlig deres egen datter!
Resultater
Prosjektet traff umiddelbart en nerve, og spredte seg raskt på nettet med et enormt engasjement. Kampanjen fikk bred pressedekning verdt millioner, blant annet på TV 2 Sporten, Kveldsnytt og NRK Supernytt, samt flere store nettaviser. Filmen har fått over 200.000 avspillinger så langt. Vi fikk hele 310 søknader fra jentelag på Vestlandet i løpet av fire uker, noe som tilsvarer 107 % flere søknader enn målsettingen.
Prosjektet vil også bli presentert på årskonferansen til Likestillings- og diskrimineringsombudet om likestilling og idrett.
Til tross for at dette er en lokal kampanje på Vestlandet, har vi fått et enormt engasjement. Ikke bare i Norge, men videre i Europa, og helt inn til ledelsen i UEFA.
Tonje Marie Schreiner, markedsdirektør i Sparebanken Vest, er strålende fornøyd med kampanjen:
– I samarbeidet med «Jenter vil mer» var vi opptatt av å jobbe med en partner som i tillegg til å ha strategisk og stor kreativ kapasitet, var like engasjert i samfunnsspørsmål som oss selv. Det fant vi i aller høyeste grad hos Trigger. Vi opplever at teamet lytter til oss på ekte, er reelt opptatt av effekt, alltid er ‘på’ og gir det lille ekstra! Jeg synes prosjektet viser lagspill på sitt beste og vi er utrolig stolte av hva vi har fått til sammen på denne satsningen, som så vidt har begynt!