Employer branding: På oss sin måte

Fra skepsis til gryende samhold: Hvordan vi samlet en regional energiaktør.

Bakgrunn

I nesten et tiår har vi samarbeidet med energipioneren Neas på Nordmøre – en solid, lokal aktør som alltid har satt «nabolaget først». Nå hadde ledelsen bestemt at de selskapene de gjennom en årrekke hadde kjøpt seg inn i måtte innlemmes bedre og i én felles merkevare. Dette var ingen enkel oppgave. Internt var det mange som holdt fast ved gamle strukturer og siloer, og stemningen var preget av en tydelig «vi og dem»-holdning. Skepsisen til samarbeid var stor, og kulturbygging var krevende.

Oppgaven vår var å skape én samlet merkevare ut av flere. Dette var utfordrende, med mange sterke meninger og ulike interesser. Samtidig skulle sammenslåingen skje i et miljø der «alle vet alt om alle». I regionen er det som skjer alltid under lupen til lokalavisen, og hele prosessen føltes som å jobbe i en glassboks. Vår inspirasjon til hvordan vi skulle angripe det kom fra ledelsen. De var uformelle og med en god dose humor i hverdagen. Administrerende direktør var ikke fremmed for å arrangere ledersamlinger der alle sov i hengekøyer, gjerne i regnvær! Det var åpenbart at denne kulturen av varme, humor og glimt i øyet måtte bli en del av løsningen. Men først måtte vi få kollegaene ombord, spesielt de som var mest skeptiske.

Løsning

Vi etablerte en prosjektgruppe der selv de mest kritiske stemmene fikk være med. Dette var avgjørende for å løfte blikket og finne felles grunnlag. Vårt mål var å skape entusiasme rundt en felles visjon og dyrke likhetene – alt mens vi beholdt et glimt i øyet. Prosjektet ble døpt «Prosjekt OSS», og som frontfigur valgte vi Truls Svendsen – en selvutnevnt «sammenslåingsspesialist» med humoristisk sans. Truls satte ord på alle bekymringene og frustrasjonene folk hadde, men gjorde det på en lett og inkluderende måte. Oppgaven han ga til alle ansatte var å utvikle såkalte leveregler som skulle gjelde for den interne kulturen og hvordan alle skulle jobbe bedre sammen. Jakten på det som forente de ulike selskapene kunne starte.

For å sikre bred involvering, organiserte vi arbeidsmøter på Kulturfabrikken i Kristiansund – et stort, lokalt samlingssted. Det var lett å delta, og vi sørget for at alle kunne bidra på ulike måter digitalt også. Resultatet var overveldende: mer enn 2100 innspill kom inn, med mange gode diskusjoner og meninger. Vi fant raskt fellesnevnere og strukturerte innspillene for å finne de beste i tett samarbeid med prosjektgruppen vår.

Det hele kulminerte i et stort «kikkåff». Her fikk alle stemme frem de tre levereglene som skulle gjelde for det nye selskapet: #bedresammen, #klartvikan og #hverdagsglede. Da resultatene ble presentert, var stemningen elektrisk, og jubelen sto i taket akkompagnert av Katy Perrys «firework»! Disse levereglene dannet grunnlaget for en ny felles merkevare og profil, som nå føltes naturlig og riktig for alle. Det som startet med skepsis og frustrasjon, hadde blitt til engasjement og samhold. Ved å tørre å adressere elefanten i rommet og involvere alle i prosessen, fikk vi ikke bare folk med på laget – vi skapte en sterk plattform som selskapet nå bygger videre på i all internkommunikasjon, rekrutteringsarbeid og ikke minst ut mot kundene i regionen som nå skal oppleve dem som «sterkere sammen». Jobben er langt fra over, men grunnlaget og tryggheten internt er lagt.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Resultat og gode råd videre

Den viktigste lærdommen fra dette prosjektet er enkel: Involver. Alltid. Og gjenta det. Involvering er åpenbart nøkkelen til suksess når man skal samle folk og bygge en ny kultur – men det er overraskende mange som tar for lett på det. Når alle blir hørt og får være med, blir veien til et felles mål mye lettere. Ledelsen kan fastsette sluttmålet, men veien dit er det kulturen og folka som må være med å bestemme. Gi det nok tid og ikke minst; vær forberedt på både frustrasjon, sinne og motstand. Folk har stor kjærlighet til det de kjenner, og endring er vondt for de fleste. Da er det viktig å stole på prosessen. Eller som en av de største skeptikerne sa i plenum under lanseringen: "Jeg hadde bestemt meg for at jeg absolutt ikke liker dette. Men dette er irriterende bra – til min egen store skuffelse". Nevnte vi glimt i øyet og tøff humor?!

Da den nye merkevaren ble lansert, var alle forberedt. De hadde vært med hele veien, fra start til slutt. Vi sto igjen med en sterk merkevareplattform som alle var enige om, og et selskap som nå er klar til å møte fremtiden og konkurransen – sammen.