Bulder utfordrer
Hvordan tar man en bank fra null til 24 milliarder i utlån på kun tre år?
Bakgrunn og innsikt
Mange synes bank er kjedelig, og noe folk flest ønsker å bruke minst mulig tid på. Til tross for at man kan spare titusenvis av kroner årlig ved å bytte bank, er nordmenn blant de mest lojale bankkundene i verden, en trend som har vart i generasjoner.
Bulder hadde et ambisiøst mål om å nå 20 milliarder i utlån på tre år. I 2018 kartla Kantar markedet for banktjenester ved hjelp av Needscope, deres posisjoneringsverktøy. Analysen avdekket en ledig posisjon: den røde utfordrerposisjonen.
Løsning
Våren 2021: Lansering av Bulder Utfordrer
Vi introduserte Bulder Utfordrer med en kampanje der tidligere skihopper Fredrik Bjerkeengen byttet bank midt i et skihopp (100 km/t) i Holmenkollen. Dette stuntet fanget oppmerksomheten til folk i sosiale medier og viste hvor enkelt det kunne være å bytte bank.
Samtidig som kampanjen ble lansert, kom nyheten om DNBs mulige oppkjøp av Sbanken, noe som utløste sterke reaksjoner på sosiale medier. Dette var en gylden mulighet for Bulder. Innen en time etter nyheten var offentlig, var våre første annonser live. Vi justerte vår pågående kampanje for å øke synligheten og hekte oss på aktualiteten. Kundehistorier og ekte erfaringer ble brukt i sosiale medier, og vi produserte displaybannere og nativeartikler. Hoppfilmen ble brukt for å vise hvor enkelt det var å "hoppe over til en ny bankutfordrer". Gjennom hele dagen og de kommende to ukene jobbet vi kontinuerlig for å utnytte momentum parallelt med arbeid inn mot de redaksjonelle mediene.
Høsten 2021: Bulder fortsetter å utfordre
For å demonstrere Bulders unike og automatiske rentejustering tok vi med klatreren Magnus Midtbø og dødsstuperne Anders Rox og Simen Mathisen på et nytt eksperiment. Dette viste hvordan Bulder kontinuerlig utfordrer bransjen.
Våren 2022: Bulder tør å ikke være for alle
Med økt kjennskap og bevissthet, fokuserte vi på å bygge kunnskap om Bulder og styre forventningene til hva Bulder er – og hva Bulder ikke er. Vi utviklet en test for potensielle kunder, som hjalp dem å finne ut om Bulder passet deres behov og preferanser som bankkunde.Resultater
Dette oppnådde vi: Fra 0 kr til 24 milliarder, og en tydelig utfordrer!
Rask vekst: Fra null til 24 milliarder kroner i utlån på tre år.
- Kundetilstrømning: 110 400 lånesøknader og 38 718 nye kunder fra oktober 2019 til desember 2022.
- Milepæl: 20 milliarder i utlån ble passert mai 2022.
- Vanvittig kundetilfredshet: Norges best omtalte bank på Bytt.no to år på rad med en høy score basert på kundeomtaler.
- Økt kjennskap: Fra 3,4 % til 30,3 % kjennskap i målgruppen 30-60 år fra 2019 til 2022.
- YouTube-suksess: Kampanjefilmene oppnådde 4400 timer seertid på YouTube i 2021.
- Interaktiv test: Over 50 000 har tatt Buldertesten, med en gjennomføringsgrad på 92 %.
- Trafikkvekst: Fra 80 000 til 750 000 unike brukere på nettsiden fra 2019 til 2022 (husk at Bulder ikke har nettbank, så har du først blitt kunde trenger du ikke nettsiden noe mer).
- Posisjonering: Etablert som den røde utfordreren i Needscope.
- Kundetilfredshet: Vant Norges mest fornøyde bankkunder i Epsi-undersøkelsen september 2023.
Bulder har på kort tid klart å etablere seg som en solid utfordrer i det norske bankmarkedet, med innovative kampanjer og et sterkt fokus på kundetilfredshet og enkelhet i banktjenester. Med ambisiøse mål for fremtiden fortsetter Bulder å sette nye standarder i bransjen.