ÄTBAR
IKEA åpnet reste-restaurant
IKEA gikk kjøkkenveien med kataloglanseringen 2015 og åpnet IKEA ÄTBAR på Grünerløkka – en nabolagsrestaurant driftet på gjenbruk av råvarer.
Da IKEA skulle lansere årets katalog ønsket de å bruke anledningen til å engasjere de mange menneskene i sitt eget bærekraftarbeid – og på samme tid presentere årets tema for katalogen, nemlig livet på kjøkkenet.
Med dette som utgangspunkt åpnet vi pop up-restauranten IKEA ÄTBAR. En restaurant, innredet med nyheter fra katalogen, med mål om å bevisstgjøre nordmenn på hvordan de kan redusere matsvinn og utnytte maten på best mulig måte. Nesten all mat som ble servert var laget på gjenvinning av råvarer gjestene selv hadde tatt med – tilberedt av den kjente kokken Andreas Viestad. Restauranten ble også innredet med store langbord hvor gjestene kunne dele måltidet sammen med både kjente og ukjente. Noe som førte til mange nye bekjentskaper i løpet av kvelden. Hver dag kunne man også delta på spennende workshops hvor blant annet bærekraftig matproduksjon, beplantning i kjøkkenhagen og inspirerende innredningsløsninger var i fokus.
Med IKEA ÄTBAR som arena produserte vi innhold i form av inspirasjonsartikler og videoer som ble samlet på restaurantens nettside og der igjen delt og spredd i egne og fortjente kanaler. Dette førte til 71 medieoppslag, 12 innlegg hos kjente interiør- og matbloggere og et stort engasjement i sosiale medier. Bare på Facebook nådde vi ut til 7.2 millioner og inspirasjonsvideoene fra restauranten ble sett mer enn 600.000 ganger. Også restaurantens nettside var hyppig besøkt av 46.000 unike besøkende i perioden.
Takk til samarbeidspartnere: JCP, SMFB, Mediacom, Andreas Viestad, Fantefilm, Geitmyra matkultursenter for barn, Rodeløkka småplantlag og Matvett.