En søvndyssende lydbok om bærekraft
Med utgangspunkt Scandics bærekraftshistorie fra 1993 til i dag, steg for steg og tiltak for tiltak skal folk kunne senke skuldrene og sove med god samvittighet med Scandics nye lydbok.
Oppgave
Man kan godt kalle Scandics bærekraftsarbeid en godt bevart hemmelighet. I en bransje hvor gamle menn med røde luer og rappelerende hotelldirektører dominerer, er det nemlig ikke lett å ta posisjon på et arbeid som har foregått litt i det stille – og helt uten glitter og stas. Det hjelper heller ikke at temaet bærekraft er på alles lepper, og det snakkes om både grønnvasking og fatigue.
Gjennomføring
Søvn derimot er i vinden som aldri før. Det finnes både søvneksperter og søvnblogger, og søvnturisme ble til og med kåret til en av de store trendene for 2023. God søvn er et av hotellenes kjerneprodukter, og har du mange bekymringer for fremtiden sover du ikke like godt. Stadig flere bruker lyder for å sovne, og lydbøker er noe av det mange lytter til. Da vi leste oss gjennom Scandics bærekraftstrategier og kom til punkt 143 i deres noe søvndyssende tilgjengelighetsstandard, slo det oss at en beroligende natta-lydbok var et perfekt medium for å formidle den imponerende innsatsen Scandic legger ned i bærekraftarbeidet sitt – og i tillegg kanskje også hjelpe gjestene med en god natts søvn. Steg for steg, tiltak for tiltak – Scandics bærekraftsarbeid i sin helhet siden 1993...
Lydboken ble distribuert gjennom alle Scandics 90 hoteller i Norge. Fra skjermer i lobbyen og QR-koder på nøkkelkort, til en egen slapp-av-kanal på hotellrommet. Utdrag fra lydboken ble også brukt i uttak på sosiale medier, på flytogets skjermer, kontekstuelle annonser på kobler og lydspotter på PodMe som ledet til både scandic.no og lydboken i sin helhet på Spotify.