30 under 30
Til tross for at bygg- og anleggsbransjen er Norges største fastlandsnæring, er den fullstendig fraværende fra næringslivets prestisjefylte talentlister. Med et underskudd på 90 000 fagarbeidere i sikte, tok de ledende merkevarene i byggebransjen Glava, Gyproc og Weber grep og endret narrativet. Vi lanserte vår egen «30 under 30»-liste for å løfte frem unge talenter som bygger landet, utfordre status quo og gi byggebransjen forbilder som fortjener anerkjennelse.

Bakgrunn
Prestisjefylte talentlister hyller akademisk suksess og inspirerer unge til å jage tilsvarende karrierer, mens bygg- og anleggsbransjen ofte overses, til tross for dens kritiske rolle. Med en voksende mangel på fagarbeidere og lav status for yrkesfag, tok vi initiativ til å vise frem talentene som sjelden får oppmerksomhet. Gjennom å fokusere på unge fagarbeidere løftet vi frem suksesshistorier som inspirerer og som tidligere aldri har blitt fortalt.
Løsning
Vi lanserte den første «30 under 30»-listen for byggebransjen. Gjennom research og samarbeid med bransjen løftet vi frem unge håndverkere med inspirerende historier. De ble portrettert gjennom profesjonelle fotoshoots, intervjuer og en bakomfilm som viste frem deres suksess og håndverk. Kampanjen inkluderte en egen nettside, trykt utgave av listen og bred dekning i redaksjonelle medier – både nasjonalt, lokalt og bransjerelatert. Vi etablerte også en stipendordning for yrkesfagelever og skoler, med tilskudd til klær, utstyr og materiellstøtte. Dette styrket både rekrutteringen og tilknytningen til yrkesfagene.
Resultat
Kampanjen skapte bred oppmerksomhet med 32 millioner visninger og 22 nyhetsoppslag allerede på lanseringsdagen. 3 av 4 håndverkere rapporterte økt stolthet, og oppfatningen av yrkesfag forbedret seg med 40 % (kampanjemåling UTROLIG gjennomført av analyseinstituttet Opinion). Kampanjen ble også pensum ved Kongshavn vgs som casestudie i innovasjon. «30 under 30» er nå en årlig kåring og har inspirert flere aktører til å bli med. Glava, Gyproc og Weber lagde ikke bare en liste, men startet en bevegelse som tar sikte på å endre hvordan Norge ser på sine håndverkere.
